Beregeningskanonnen verdrijven blauwalg uit Surfvijver

27 augustus 2016

Beregeningskanonnen verdrijven blauwalg uit Surfvijver

Foto: SP Veenendaal

Waterschap Vallei en Veluwe heeft naar tevredenheid vastgesteld dat het water in de Surfvijver weer helder is, dankzij de inzet van vrijwilligers van Stichting Triathlon Veenendaal en de gemeente. Eind vorige week werd er een dikke laag blauwalg aangetroffen in de Surfvijver. De blauwalg is geminimaliseerd door het toepassen van een nieuwe techniek: beregeningskanonnen.

Blauwalg is gevaarlijk voor de gezondheid van mens en dier als het in een dikke laag boven op het water drijft: de concentratie is dan hoger bij inname. Vier van de zogenoemde ‘regenkanonnen’ zijn vrijdag, na constatering van de alg, bij de vijver geplaatst. Doordat er water van bovenaf op de algen komt, verspreiden de dikke lagen alg zich en worden kleinere ‘vlokjes’. Dit stimuleert het afsterfproces van de algensoort. Naast deze techniek is eveneens schoon, algenvrij water toegevoegd, zodat er verdunning plaatsvindt in de plas. Wethouder Frits Beckerman: “Beide technieken zorgden ervoor dat de Surfvijver in minder dan een week weer helder genoeg is om het geplande NK Triathlon door te laten gaan dit weekend. Namens Waterschap Vallei en Veluwe en de gemeente wens ik de deelnemers van het NK Triathlon veel succes!”

Overigens zal de SP op de Triathlon aanwezig zijn om het NATIONAAL ZORGFONDS te promoten. Al meer dan 107.000 mensen steunen dit idee.

Duurzame oplossing

De gemeente besloot eerder al om aan een duurzame oplossing voor de Surfvijver te werken, waardoor de waterkwaliteit op de lange termijn aanzienlijk wordt verbeterd.

Op dit moment is de surfvijver te diep, wat effect heeft op het ecologisch leven in het water. Planten en dieren kunnen daardoor minder goed overleven. Om de ecologische kwaliteit te verbeteren en de blauwalg zoveel mogelijk terug te dringen, gaat de gemeente het water op een aantal plaatsen ondieper maken.

Het waterschap is in ruime mate betrokken geweest bij het opstellen van het inrichtingsplan. De werkzaamheden beginnen in oktober en zullen over een periode van 3 jaar worden uitgevoerd.