VANAVOND: Extra raadsvergadering

12 april 2017

VANAVOND: Extra raadsvergadering

Foto: AJ Breur

Voor het eerst in de geschiedenis van Veenendaal, zal er vanavond een extra gemeenteraadsvergadering plaatsvinden die is uitgeschreven op verzoek van gemeenteraadsleden. Lokaal Veenendaal, SP, en de andere oppositiepartijen roepen de raad bijeen in verband met de chaos die ontstaan is rond de koopzondag.

Afgelopen donderdag maakte Winkelstad Veenendaal bekend, dat zij de koopzondag van 30 april moeten annuleren, vanwege een nieuw ingenomen standpunt van het College over het aantal koopzondagen dat mag plaatsvinden.
Op voorstel van de SP krijgen de winkels de gelegenheid om tijdens evenementen op zondag open te gaan. Dat mag volgens de evenementenverordening 6x per jaar.
De kermis die in maart plaatsvond, besloeg twee zondagen. Winkelstad Veenendaal leefde in de veronderstelling dat de gehele kermis als 1 evenement gold, en dat er daarna dus nog ruimte was voor 5 evenementen - ergo: 5 koopzondagen. Hierop hadden zij een planning gemaakt.
Deze week werd Winkelstad echter gebeld door de gemeente, met de boodschap dat de kermis als twee zondagsevenementen telt - en dat hun planning derhalve niets meer waard is.

Bovenop dit misverstand komt nog eens de wanorde rond het draagvlakonderzoek dat de gemeente laat uitvoeren door Roots Beleidsadvies. Het idee was, om een a-selecte steekproef onder Veenendalers uit te nodigen een enquête in te vullen. Die enquête was echter op geen enkele manier beveiligd, waardoor hele volksstammen van binnen en buiten Veenendaal bij de enquête konden komen. En: een onbeperkt aantal keren konden invullen.
En dat gebeurde ook, waardoor de steekproef zo erg in de soep liep, dat de enquête moest worden stopgelegd.

Vanavond debatteert de gemeenteraad over deze situatie - in de hoop dat er een oplossing gevonden kan worden. Hoe dan ook; het College van Burgemeester en Wethouders heeft wat uit te leggen...

Foto: Cor van Londen