Privatiseer parkeergarages!

20 september 2017

Privatiseer parkeergarages!

Foto: Jan Breur

Exploitatie al jarenlang blok aan been gemeente

Het is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk: de SP die pleit voor privatisering. Toch gebeurde het gisteravond (dinsdag 19 september) in de vergadering van de raadscommissie. De partij wil het aanbieden van overdekt parkeren in Veenendaal overlaten aan de markt.

Voor het zoveelste jaar op rij is de parkeerexploitatie weer niet dekkend. Het College stelt allerlei maatregelen voor om het parkeren duurder te maken, maar die vielen slecht in de gemeenteraad. De VVD wil een aantal maatregelen schrappen uit het voorstel; want een verhoging van de tarieven jaagt de bezoekers uit het centrum.
De SP wil helemaal van de parkeergarages af.

SP-woordvoerder Sietse van der Bij: "Jaar in, jaar uit blijkt de gemeente er niet in te slagen om de parkeerexploitatie rond te krijgen. De markt lukt het schijnbaar wel. Je kunt je afvragen of het uitbaten van parkeergarages wel een gemeentelijke taak is. Wellicht moeten we - en dat klinkt wellicht vreemd uit de mond van een SP'er - de garages wel privatiseren."

Geen verrassing

Voor wie de discussie rond het parkeren de afgelopen jaren gevolgd heeft, hoeft dit pleidooi niet als een verrassing te komen. Al eerder gaf de SP aan moeite te hebben met de huidige situatie. Hierin is een deel van de parkeergarages in gemeentelijke handen, en een deel in commerciële handen. De gemeente concurreert in feite met marktpartijen, en dat is een ongewenste situatie - vindt de SP.

"We moeten een keus maken," zei fractievoorzitter Jan Breur destijds. "Is het aanbieden van overdekt parkeren een taak van de gemeente of van de markt. Maar de half-om-half situatie waarin we nu zitten is het slechtst denkbare."
Zijn fractiegenoot Sietse van der Bij maakte gisteravond duidelijk dat de SP deze lijn nog steeds volgt, en dat de keus binnen die lijn dus richting de markt valt.

Foto: SP Veenendaal