Taalcafé zoekt meer vrijwilligers

12 oktober 2017

Taalcafé zoekt meer vrijwilligers

Help mensen bij het spreken in het Nederland

Wegens grote belangstelling verdubbelt Bibliotheek Veenendaal de frequentie van het Taalcafé. Vanaf januari 2018 zal er wekelijks een Taalcafé in De Cultuurfabriek plaatsvinden (nu is dat nog om de week). Het Taalcafé is een ontmoetingsplek voor mensen die de Nederlandse taal nog niet zo goed spreken. De bibliotheek zoekt meer vrijwilligers voor begeleiding van het Taalcafé.

Oefenen

Veel anderstaligen willen graag beter Nederlands leren spreken en verstaan, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Taalcursussen zijn er genoeg, maar veel anderstaligen ontmoeten vaak te weinig Nederlanders waarmee ze de taal kunnen oefenen.

Gezellig

In het Taalcafé kunnen anderstaligen in een ongedwongen en gezellige setting oefenen met de Nederlandse taal. Er zijn gesprekken over zaken van alledag, zoals je ook in een café zou doen. Er wordt vaak gewerkt met een thema. Ook worden er spelvormen toegepast of kan er een tekst worden besproken. Gesprekken worden altijd in het Nederlands gevoerd, dus de deelnemers aan het Taalcafé moeten wel een klein beetje Nederlands spreken. Anderstaligen en Nederlanders delen zo taal en cultuur. Niet ergens achteraf in een aparte ruimte, maar juist midden in De Cultuurfabriek.

Frequentie

Het Taalcafé vindt met ingang van januari 2018 wekelijks op dinsdagmiddag van 13.00 tot 14.30 uur plaats in De Cultuurfabriek aan het Kees Stipplein. Iedereen kan binnenlopen, zonder voorafgaande aanmelding.

Vrijwilligers

Voor het Taalcafé is de bibliotheek op zoek naar meer vrijwilligers. Als vrijwilliger begeleidt je een klein groepje en krijg je een korte training of inwerkgesprek voordat je start. Voor aanmelding of meer informatie kun je contact opnemen met de coördinator van het Taalhuis: Petra Boelhouwer, pboelhouwer@bibliotheekveenendaal.nl.