Stop de tariefstijging van de Omgevingsdienst!

17 november 2017

Stop de tariefstijging van de Omgevingsdienst!

Foto: Baukje Hiemstra

€90,- per uur is behoorlijk duur!

Gisteravond (donderdag 16 november) is de Kadernota 2018 voor de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU) besproken in de Raadscommissie. De ODRU wil haar tarief voor het komende jaar omhoog gooien met bijna 5%, waardoor ze bijna €90,- per uur gaan vragen - en de gemeente op jaarbasis €29.000,- meer betaalt. De SP ziet dat anders...

ODRU is een samenwerking (gemeenschappelijke regeling) op het gebied van omgevingsrecht tussen de gemeenten Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, IJsselstein, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist. ODRU neemt vergunningverlening, toezicht en handhaving voor haar rekening, alsmede uitvoerende- en adviserende taken.

Voor die diensten wil de ODRU nu zo'n €90 in rekening brengen. Dat is een tariefstijging van bijna 5%.
Het College van Burgemeester en Wethouders vindt dit, net als de SP, wel erg fors en heeft een zienswijze voorbereid bij de Kadernota van de ODRU. Hierin staat:

"Een dergelijke schoksgewijze toename van het tarief is niet gewenst. We verzoeken de ODRU om te bekijken hoe in de toekomst te zorgen voor een meer geleidelijke toename van het uurtarief."

"Wat ons betreft is dat te zwak omschreven," aldus SP-woordvoerder Sietse van der Bij. "Voor ons is het heel erg simpel. Dit soort hoge tariefstijgingen van dit soort percentages accepteren wij gewoon niet meer."
Op donderdag 23 november neemt de gemeenteraad hierover een besluit. De SP wil dan een wijzigingsvoorstel te doen om de zienswijze van de gemeente te voorzien van een stevigere tekst.