Burgemeester Veenendaal sluit gedeelte bedrijfspand na vondst hennepkwekerij

6 februari 2018

Burgemeester Veenendaal sluit gedeelte bedrijfspand na vondst hennepkwekerij

Foto: SP / Persbericht Gemeente Veenendaal

Burgemeester Piet Zoon heeft bedrijfsruimten aan de Accustraat 8 in Veenendaal gesloten, na de vondst van een hennepkwekerij. Het besluit van Burgemeester Zoon trad op 1 februari in werking en geldt voor een periode van 6 maanden. Met deze tijdelijke sluiting wil de gemeente Veenendaal een eind maken aan drugs gerelateerde activiteiten vanuit deze locatie.

Hennepkwekerij

Op 16 januari 2018 trof de politie in de bedrijfsruimten aan de Accustraat 8 een hennepkwekerij aan. De hennepkwekerij is door de politie geruimd. Het gedeelte van het pand waar de hennepkwekerij is aangetroffen is vanaf 1 februari 2018 gesloten gedurende een periode van 6 maanden. Tot die tijd is het verboden dat deel van het pand te betreden. De eigenaar van het pand en de huurder van de bedrijfsruimte zijn per brief geïnformeerd over de sluiting.

Opiumwet

Burgemeester Zoon maakt voor het tijdelijk sluiten van panden waarin verdovende middelen boven de norm voor eigen gebruik worden aangetroffen, gebruik van de wet Damocles. Op basis van artikel 13b van de Opiumwet heeft de burgemeester de bevoegdheid om gebouwen, waarin verdovende middelen worden verkocht, afgeleverd, verstrekt of aanwezig zijn, tijdelijk te sluiten.

Rol Ondernemers

Ondernemers kunnen door alert te zijn en signalen snel te melden criminelen buiten de deur houden en voorkomen dat hun bedrijf onnodig risico loopt. Bij de verhuur van hun pand is het de taak van een ondernemer om te weten aan wie het pand verhuurt wordt en met welk doel. Het is als ondernemer verstandig bij de verhuur of onderverhuur van een pand goede afspraken te maken met de huurder en deze vast te leggen in een (huur)contract.

Reactie SP:

De SP staat achter het besluit van Burgemeester Zoon.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Illegale hennepkwekerijen zijn maar wat vaak brandgevaarlijk, en berokkenen nadeel voor omwonenden en omliggende bedrijven. Het is goed dat de burgemeester laat zien dat dit soort praktijken niet welkom zijn."