Stop uitzettingen naar Afghanistan

Stop uitzettingen naar Afghanistan

Foto: Niet In Mijn Naam

Motie in gemeenteraad

Tijdens de gemeenteraad van 15 april hebben Denk, SP en anderen een motie ingediend om zich uit te spreken tegen uitzettingen naar Afghanistan. Ze willen dat de gemeente aan de Staatssecretaris vraagt het uitzetbeleid aan te passen, en uitzettingen naar Afghanistan op te schorten. Afghanistan is niet veilig.

De Nederlandse regering acht Afghanistan 'veilig voor vluchtelingen'. In mei komt er een nieuw ambtsbericht over de situatie aldaar.
Echter; volgens de Global Peace Index is Afghanistan na Syrië het meest gewelddadige land ter wereld. De Verenigde Naties beschouwen Afghanistan als een land in oorlog.

Meerdere gemeenten hebben de regering opgeroepen om, in afwachting van het nieuwe ambtsbericht, uitzettingen naar Afghanistan stop te zetten.
Denk, SP, GroenLinks en PvdA wilden dat Veenendaal het voorbeeld van die andere gemeenten volgden - en dienden daarvoor een motie in. Deze werd gesteund door ChristenUnie en CDA.

De gecombineerde zetelkracht van de partijen die de motie steunden kwam uit op 15 van de 33. Niet voldoende voor een meerderheid.

Motie