Organisatoren zoeken sponsoren

Organisatoren zoeken sponsoren

In de maak: expositie

Allard Budding en Verlaat Ateliers

Een werkgroep bestaande uit oud-Veenendalers Eddy Out, Henk van den Heuvel en Hans Huitinck bereidt een tentoonstelling in De Cultuurfabriek voor. Het wordt een hommage aan de recent overleden kunstenaar én geboren Veenendaler Allard Budding (1963 – 2017). Budding begon in 1984 als jonge kunstenaar in een van de ateliers van de Hollandia Wolfabriek (de ‘Mussenfabriek’), tegenwoordig: De Cultuurfabriek.

Mussenfabriek

De wol-en kousenfabriek Hollandia (inmiddels: De Cultuurfabriek) van de gebroeders van Leeuwen stond leeg, na het faillissement in 1979. De gemeente kocht het complex op. Aangezien er niet gelijk een bestemming voor was, konden culturele en maatschappelijke instellingen hier tegen lage huren gebruik van maken. In de jaren ’80 zaten er een kindercrèche, jongerencentrum Acropolis en Verlaat Ateliers.

Verlaat Ateliers Veenendaal

De Verlaat Ateliers werden in mei 1984 opgericht met als doel: atelierruimten verkrijgen in Veenendaal voor (aspirant) kunstenaars én het organiseren of ondersteunen van culturele activiteiten. Leden van het eerste uur waren: Diderik van Bottenburg, Hans Broek, Allard Budding, Albert Epping, Henk van den Heuvel, Hans Huitinck, Lize Kelderman, Eddy Out en Rob Severijn. De kunstenaars maakten schilderijen, beelden, installaties, fotografie, film en literatuur. Er waren gastateliers, het blad BZOU werd uitgegeven en met medewerking van jongerencentrum Acropolis werd er een filmhuis opgericht. Op 1 januari 1988 werd de fabriek eigendom van de firma Van Ekeris en werden de ateliers opgeheven.

Allard Budding

Allard was een geboren Veenendaler, die als jonge kunstenaar begon in één van de ateliers van de Mussenfabriek. Hij maakte deel uit van een groep kunststudenten uit Utrecht en Arnhem. Na de Verlaat Ateliers kende hij een vliegende start. Hij werd aangenomen op de postacademische kunstopleiding Ateliers ’63 in Haarlem. Daar kreeg hij les van de meest prominente binnen- en buitenlandse kunstenaars, zoals: Armando, Ben Akkerman, Jan Dibbets, Toon Verhoef, Stanley Brown etc. Na de Ateliers werd hij ‘ingelijfd’ door Galerie van Krimpen, op dat moment de meest vooraanstaande galerie van Nederland. Exposities volgden in het Haags Gemeente Museum Den Haag en Boijmans van Beuningen te Rotterdam. In 1992 ontving hij samen met 5 andere aanstormende talenten (waaronder Hans Broek, eveneens Veenendaler en lid Verlaat Ateliers) de Koninklijke Subsidie uit handen van koningin Beatrix. De jaren ‘90 waren productief en succesvol met veel exposities, verkopen, acties en tv-optredens. Op 10 december 2017 is kunstenaar Allard Budding in Rotterdam overleden.

Expositie in De Cultuurfabriek

De expositie die op dit moment in de maak is, gaat van 7 december t/m 29 december 2018 plaatsvinden in De Cultuurfabriek. Er zal kunst te zien zijn van de hand van Allard Budding, als een hommage aan zijn kunstenaarschap. Daarnaast zal er een stuk Veenendaals erfgoed voor het voetlicht worden gebracht rondom een korte, maar intense periode die zich afspeelde in de fabriek waar tegenwoordig De Cultuurfabriek gevestigd is. Er is uit die Veenendaalse jaren veel archief- en fotomateriaal beschikbaar uit de nalatenschap van Allard Budding. Tijdens de opening op 7 december zal het boek ‘Dadaman - Mijn ‘dadajaren’ met Allard Budding Veenendaal 1980-1986’ van Henk Johannes van den Heuvel officieel worden gepresenteerd. Het boek beschrijft de kunst en vriendschap tussen Van den Heuvel en Budding in de tachtiger jaren.

Sponsoren gezocht!

Voor het totstandbrengen van de expositie zijn extra sponsoren van harte welkom.
Belangstellenden worden verzocht hiervoor contact op te nemen met: