Spoortunnels geplaatst
Spoortunnels geplaatst
Na maanden van voorbereiden was het donderdag zover; de betonnen spoortunnels zijn in de nacht van 23 augustus ingereden onder het spoor aan de Nieuweweg Noord en bij Voorpoort. Een grote operatie, waarbij de betonnen tunnels op platformwagens in een paar uur hun definitieve plaats bereikten. Op vier meter hoge platforms konden belangstellenden beide operaties volgen.
Rond 2 uur ’s nachts waren er zo’n 150 kijkers aan beide zijden van de autotunnel. Later in de nacht, bij het inrijden van de fietstunnel, kwamen nog een klein 50 mensen kijken. De tunnels worden in de komende maanden afgebouwd en naar verwachting medio 2019 opengesteld voor verkeer.
Aan de noordzijde van Veenendaal zijn twee onderdoorgangen onder de spoorlijn Utrecht-Arnhem in aanbouw; één voor auto’s in het verlengde van Voorpoort en één voor langzaam verkeer in het verlengde van de Nieuweweg Noord. De huidige spoorwegovergang tussen de Nieuweweg Noord (N418) en de Klompersteeg bij het Fort aan de Buursteeg komt in 2019 te vervallen. De doorgaande route via de provinciale weg wordt vervangen voor een doorgaande route via Voorpoort.
Samenwerking
De aanleg van de spooronderdoorgangen vindt plaats op de grens van de provincies Utrecht en Gelderland en de gemeenten Ede, Renswoude en Veenendaal en is een samenwerking tussen deze vijf partijen, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. BAM is de uitvoerende partij.
De onderdoorgangen zijn nodig om in de toekomst meer treinen over het spoor te kunnen laten rijden en tegelijk de bereikbaarheid en veiligheid te vergroten voor wegverkeer. De huidige spoorwegovergang in de provinciale weg N418 tussen Veenendaal en De Klomp is nu een knelpunt. Het steeds vaker dicht gaan van de spoorbomen betekent oponthoud, extra belasting van de omgeving en toenemende onveiligheid. De aanleg van de spoortunnels komt voort uit het Programma Hoog Frequent Spoor van de Rijksoverheid.
- Zie ook:
- Provincie/regio
Reactie toevoegen