Taalcafé: Samen praten om beter Nederlands te leren

1 augustus 2018

Taalcafé: Samen praten om beter Nederlands te leren

Dinsdag 28 augustus: eerste Taalcafé na zomerstop

Na een zomerstop van 6 weken start het Taalcafé in De Cultuurfabriek weer op dinsdag 28 augustus. Iedereen die wil oefenen met het spreken van de Nederlandse taal, is welkom. Het Taalcafé vindt elke week op dinsdag van 13.00 tot 14.30 uur plaats. De toegang is gratis.

Elke dinsdagmiddag staan de vrijwilligers van het Taalcafé klaar bij de ingang van De Cultuurfabriek. Hoeveel bezoekers zouden er deze week voor het Taalcafé komen? "Het aantal verschilt per week. Er zijn vaste 'klanten', maar ook mensen die onregelmatig of één keer komen," vertelt taalvrijwilliger Monica.

Aan de diverse tafeltjes komen mensen van allerlei verschillende nationaliteiten zitten. Vluchtelingen, personen met een inburgeringsverplichting, maar ook vrouwen die al lang in Nederland wonen en nooit goed de Nederlandse taal hebben geleerd. Wat ze allemaal gemeen hebben, is de wil om hun spreekvaardigheid te verbeteren.

De vrijwilligers zijn getraind om de deelnemers van de verschillende taalniveau’s goed te laten matchen. Zo blijft het voor iedereen interessant en leerzaam. Monica zegt: "De mensen zijn enthousiast en ook bereid om elkaar te helpen. Vrijwilligers en deelnemers zetten zich samen in voor een goed gesprek."

Vaste bezoeker Gulsum vindt het Taalcafé altijd erg gezellig. "Ik vind het interessant dat mensen van verschillende culturen hier komen om Nederlands te leren. Dat we met elkaar praten over de Nederlandse taal en de gewoontes. Dit is voor ons de beste manier om te integreren."

Het Taalcafé is een activiteit van Taalhuis Veenendaal, dat zich op de tweede verdieping van de bibliotheek in De Cultuurfabriek bevindt. Bezoekers krijgen er tijdens de inloopspreekuren advies over taallessen in Veenendaal.

Zie ook https://www.bibliotheekveenendaal.nl/educatie/taalhuis.html.