Indrinken tijdens stapavond...

22 oktober 2018

Indrinken tijdens stapavond...

Jongeren gecontroleerd

In de nacht van vrijdag 19 op zaterdag 20 oktober zijn jongeren onder de 18 gecontroleerd op het gebruik van alcohol voordat zij horecagelegenheden in Veenendaal bezochten. Doel van de controle was inzicht te krijgen in het aantal jongeren dat indrinkt. Maar ook om ze te wijzen op de gevaren van te vroeg, te veel en te vaak alcoholgebruik.

12 jongeren opgehaald door ouders

Bij de toegangsdeuren van drie horecagelegenheden aan De Markt is bij 62 jongeren een blaastest afgenomen. 37 jongeren hadden helemaal geen alcohol gedronken en 25 wel. Van de 25 waren 12 jongeren, 16 en 17 jaar oud, die een grote hoeveelheid alcohol hadden gedronken. Zij bliezen boven de 350 Ug/l. Ter vergelijking, in de Nederlandse wegenverkeerswet is aangegeven dat bestuurders die bij een alcoholcontrole meer dan 220 Ug/l blazen een rijontzegging krijgen. Bij meer dan 550 Ug/l volgt inname van het rijbewijs van ervaren bestuurders. Deze jongeren zijn niet toegelaten tot de horecagelegenheden en hun ouders zijn gebeld om ze op te halen. Aan deze controleactie werkten naast de toezichthouders Drank- en Horecawet (BOA’s) van de gemeente Veenendaal, de politie, horecagelegenheden aan De Markt en FrisValley mee.

Geen 18? Geen alcohol!

Alcoholgebruik door jongeren heeft risico’s. Zo is het schadelijk voor de hersenen omdat het brein van jongeren nog in ontwikkeling is. Daarnaast kan het drinken van alcohol op jonge leeftijd leiden tot (verslavings)problemen op latere leeftijd en lopen jongeren sneller het risico een alcoholvergiftiging te krijgen (bron Rijksoverheid). Wethouder Martijn Beek: "Het is belangrijk dat jongeren een gezonde leefstijl meekrijgen. Alcohol past daar niet in. Het is goed dat deze controle is gehouden waarmee we werken aan bewustwording. Zelf was ik ook aanwezig. Ik sprak meerdere jongeren onder de 18 en ouders waar van het overgrote deel de ernst van het drankgebruik gelukkig inzagen. Als kinderen van 16 / 17 jaar meer dan 350 Ug/l blazen en ouders daar laconiek mee omgaan, hebben we met z’n allen nog wat te doen. Dit was helaas ook in een enkel geval aan de orde."