Nieuwe burgemeester

Nieuwe burgemeester

Foto: Gert-Jan Kats

Voordracht: Gert-Jan Kats

Veel Veenendalers, de SP incluis, hoopten op een vrouwelijke burgemeester. Die laat nog even op zich wachten.
De heer K.J.G. (Gert-Jan) Kats wordt voorgedragen als de nieuwe burgemeester van Veenendaal. Dit heeft de gemeenteraad gisteravond (20 november) besloten in een extra raadsvergadering. Op dit moment is Kats nog burgemeester van Zuidplas. Naar verwachting wordt hij in januari geïnstalleerd als burgemeester van Veenendaal.

Tineke Bette-van de Nadort, namens de gemeenteraad voorzitter van de vertrouwenscommissie: "Met de heer Kats hebben we een ondernemende en vernieuwende burgemeester gevonden die voorop wil gaan om de ambities van Veenendaal waar te maken."

Gert-Jan Kats

Sinds 2010 is Gert-Jan Kats (SGP) burgemeester van de Zuid-Hollandse gemeente Zuidplas. Daarvoor was hij zes jaar burgemeester van Liesveld. Kats begon zijn werkzame leven in de financiële wereld. Voordat hij burgemeester werd, was hij Private Banker bij ING en daarnaast raadslid namens ChristenUnie/SGP in Zeist. Kats is 47 jaar, getrouwd en heeft vier kinderen.

Kats: "Ik ben dankbaar en blij met deze eervolle voordracht. Veenendaal is een energieke stad waar het goed wonen en ondernemen is. Daarnaast is Veenendaal een stevige partner in de regio FoodValley. Ik zie het als een voorrecht om burgemeester te worden van alle Veenendalers."

Procedure

De zoektocht naar een nieuwe burgemeester startte na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018. De eerste stap in het proces was het opstellen van een profielschets waarbij ook de inwoners van Veenendaal zijn geraadpleegd. Nadat de profielschets op 19 juni 2018 was vastgesteld, kon de sollicitatieprocedure daadwerkelijk worden opgestart. Zestien personen solliciteerden op de vacature, waaronder dertien mannen en drie vrouwen.

De gemeenteraad draagt Gert-Jan Kats nu voor aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties. Nadat de nieuwe burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd, wordt deze naar verwachting in januari beëdigd als burgemeester van Veenendaal. Hiermee eindigt ook het waarnemend burgemeesterschap van Piet Zoon, die sinds september 2017 tijdelijk waarnam na het vertrek van Wouter Kolff.

Reacties

Jullie krijgen een fijne vent, in Zuidplas gaan we hem missen. Ik heb 4 jaar goed samengewerkt als raadslid en 3 jaar als wethouder voor de SP en zijn grootste kunde is het boven de partijen weten te staan. Verder zijn de raadsdebatten onder zijn leiding op de inhoud scherp maar zorgt hij er voor dat de sfeer goed blijft.