"Kunt u mij vertellen waar de toiletten zijn?"

20 december 2018

"Kunt u mij vertellen waar de toiletten zijn?"

De SP heeft gevraagd of het College van Burgemeester en Wethouders, samen met de Maag-Lever-Darmstichting wil kijken of er voldoende (openbare) toiletten in het centrum zijn. En of deze voldoende vindbaar zijn. Dit, naar aanleiding van een brief die de Maag-Lever-Darmstichting aan de gemeente heeft gestuurd.

Eén op de vier buik/darmpatiënten blijft regelmatig thuis uit angst dat zij niet op tijd een openbaar toilet kunnen vinden als zij de deur uitgaan. Voor hen is een middagje winkelen er dus niet zo vaak bij. In heel Nederland betreft dit zo'n 3,5 miljoen mensen.

Ook in Veenendaal speelt dit. Vandaar dat de SP de brief op de agenda had gezet.
Woordvoerder Sietse van der Bij: "Bij een kledingwinkel in Veenendaal is 'heeft u deze ook in een andere maat' de meestgestelde vraag, direct gevolgd door 'kunt u mij vertellen waar de toiletten zijn?'"

De SP wil dat het centrum voor iedereen gastvrij is. Dus ook voor mensen met darmklachten. En vroeg dus aan het College of zij hierin wilden optrekken met de Maag-Lever-Darmstichting.
Het College zegde dit toe.