SP: Niet verder bezuinigen op Sociaal Domein

12 april 2019

SP: Niet verder bezuinigen op Sociaal Domein

Foto: SP Veenendaal

Vorig jaar is er al vastgesteld dat de bodem in het sociale domein bereikt is. Verder bezuinigen op WMO, Jeugdzorg en Participatie is dus onwenselijk. Wat de SP betreft, worden de tekorten daar niet gedicht met bezuinigingen uit de zorgpot, maar wordt er door de hele begroting naar geld gezocht.

Dit was de strekking van het betoog dat SP-fractievoorzitter Jan Breur gisteravond (11 april) hield in de raadscommissie. Het College van Burgemeester en Wethouders vroeg op welke manieren zij nog konden bezuinigen op het sociale domein.

Een groot deel van het miljoen dat de gemeenteraad vorig jaar heeft vrijgespeeld door de verhoging van de Onroerende Zaakbelasting, wordt opgesoupeerd door de invoering van het abonnementstarief. Een door het rijk opgelegde maatregel tegen de stapeling van zorgkosten, die de gemeente een nieuw gat in de zorgbegroting oplevert.
Breur wees echter op recente uitspraken van Minister De Jonge, dat als gemeenten in de knoei raken door het abonnementstarief, hij (mogelijk) geld bijlapt. Als De Jonge deze uitspraak gestand doet, blijft er dus meer geld over om andere gaten in het sociale domein te dichten.

Zutphen's voorbeeld

Ook gaf Breur het College in overweging om een voorbeeld te nemen aan de wethouders in Zutphen. Die leveren een deel van hun salaris in, om daarmee geld te genereren voor het sociale domein. In 2019 levert dit een besparing van €26.000,- op.