Maud Smit: Kinderburgemeester

Maud Smit: Kinderburgemeester

Foto: Gemeente Veenendaal

Eerste kinderburgemeester van Veenendaal

Maud Smit is op 10 juli gekozen als eerste kinderburgemeester van Veenendaal. Dit heeft burgemeester Kats vanavond bekend gemaakt tijdens het zomerfeest van Montessorischool Aan de Basis. Deze basisschool mocht de eerste kinderburgemeester van Veenendaal leveren.

De kinderburgemeester reageerde enthousiast op de bekendmaking van de verkiezingsuitslag: "Ik vind het leuk dat kinderen ook iets over hun leefomgeving mogen zeggen. Ik wil graag dat kinderen op bezoek gaan in een bejaardentehuis, dat er kortingsbonnen komen voor mensen met niet zoveel geld en dat er meer bloemenperkjes komen voor bijen." Maud is 11 jaar.

Verkiezingen

Er waren 5 leerlingen van Aan de Basis die zich kandidaat stelden voor de functie van kinderburgemeester. Afgelopen weken voerden zij op school campagne voor hun plannen. Vandaag mochten de leerlingen van groep 5 tot en met 8 hun stem uitbrengen op de kandidaat van hun keuze. Een kiesraad met daarin de directeur van Aan de Basis, leden van de leerlingenraad, leden van de Jongerenraad Veenendaal en twee schaduwraadsleden, hield toezicht op de verkiezingen en het tellen van de stemmen. Burgemeester Kats: "Afgelopen weken is door de school hard gewerkt om deze verkiezingen mogelijk te maken. Het resultaat is er, Veenendaal mag trots zijn op de eerste kinderburgemeester. Ik kijk uit naar de samenwerking met Maud."

Installatie

De officiële installatie van de kinderburgemeester vindt plaats in de raadsvergadering van donderdag 19 september. Tijdens deze vergadering presenteert de kinderburgemeester haar plannen aan de gemeenteraad. Ook krijgt de kinderburgemeester dan een ambtsketen overhandigd van de burgemeester.

Taken

In het profiel voor de kinderburgemeester staat dat deze veel over Veenendaal moet weten, goede ideeën moet hebben, goed moet kunnen praten en aan de toekomst moet denken. De kinderburgemeester zal de burgemeester ondersteunen bij ceremoniële gelegenheden, zoals Koningsdag of de Avondvierdaagse. De kinderburgemeester wordt jaarlijks door kinderen van een van de Veenendaalse basisscholen gekozen.

SP-afdeling Veenendaal feliciteert Maud langs deze weg van harte met haar verkiezing tot kinderburgemeester.