#Fophef over intocht

2 november 2019

#Fophef over intocht

Spoilers: Hij komt!

Zou de goede Sint wel komen?
Die vraag werd deze week actueel, toen sinterklaasorganisatie.nl bekendmaakte zich terug te trekken uit de intocht. Zij zouden zich niet kunnen vinden in de aanwezigheid van roetpieten. Er werd geadviseerd om naar Rhenen, Ede, Scherpenzeel of Zeist te gaan.

Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend, en laat Sinterklaas zich niet door één organisatie tegenhouden om naar Veenendaal te komen. Winkelstad Veenendaal heeft voor een andere partner gekozen, en laat weten dat de Sint gewoon welkom is in Veenendaal - inclusief roetveegpieten, die naast zwarte pieten acte de présence zullen geven.

"Het Sinterklaasfeest is een belangrijk kinderfeest en iedereen moet zich welkom kunnen voelen in de binnenstad van Veenendaal, ook tijdens de intocht op zaterdag 16 november," laat Winkelstad-voorzitter Kees Buur weten in de Veenendaalse Krant.

Roetveegpiet

Sinterklaasorganisatie.nl zou zich hebben teruggetrokken, omdat de gemeente de inzet van roetveegpieten 'verplicht' zou hebben. Dit is echter een onjuiste voorstelling van zaken.

Er heeft in april een gesprek plaatsgevonden tussen de gemeente en Winkelstad, waarbij de pieten-discussie aan de orde is geweest. Maar van verplichte roetveegpieten is geen sprake.
"Het is aan de organisatie om het feest verder te organiseren en niet aan de gemeente", aldus Burgemeester Kats.
SP-fractievoorzitter Jan Breur is het met hem eens: "De kleur en de hoeveelheid schmink op het gelaat van een Piet is geen overheidsaangelegenheid. Het is goed dat geluiden uit de samenleving worden voorgelegd aan de organisatie van de intocht, maar het is aan Winkelstad wat zij verder met die wenken doen. Zij organiseren de intocht."

Rijkelijk laat

Breur vindt trouwens wel, dat sinterklaasorganisatie.nl rijkelijk laat z'n grieven uit. Het gesprek tussen de gemeente en Winkelstad heeft in april plaatsgevonden.
"Als je dan twee weken vóór de intocht pas laat weten dat je het niet wil doen, ben je er niet bepaald op tijd bij," aldus de SP'er. "Gelukkig is Winkelstad met een andere partner in zee gegaan, zodat we gewoon een feestelijke intocht hebben."

De Goedheiligman komt aan in Veenendaal op 16 november.