Kinderen in corona-tijd

Kinderen in corona-tijd

Foto: Baukje Hiemstra

Oppas, opvang, onderwijs...

De maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus, die tot 6 april zouden duren, worden verlengd tot en met 28 april. Dat heeft Premier Rutte bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Dit betekent ondermeer dat scholen tot die tijd gesloten blijven.
Ouders vragen zich af: "Wat doen we met de kinderen?"

Oppas

Het sluiten van scholen en kinderopvangcentra heeft impact op de 'logistiek' van het gezinsleven. Een oppas kan dan uitkomst bieden.

Een inwoner van Veenendaal zag nogal wat oppasaanbod langskomen op social media die enorm hoge tarieven vragen en kennelijk zich niet in het minst druk maken over de veiligheid. Vandaar dat ze met een vriendin heeft overlegd hoe ze mensen toch kunnen helpen. Maar dan wel veilig. En zonder misbruik van de situatie te maken - door vooral ouders met kinderen van speciaal onderwijs een poot uit draaien met woekertarieven.
Het resultaat is een facebookpagina, waarop ze haar diensten als oppas aanbiedt.

Ook de hulpdienst van SP Veenendaal kan benaderd worden voor oppas.

​Noodopvang

De gemeente Veenendaal maakt vanwege de uitbraak van het coronavirus noodopvang mogelijk voor kinderen van 0 tot en met 14 jaar waarvan ouders een cruciaal beroep hebben. Deze ouders kunnen gebruik maken van kinderdagverblijf, opvang op school en BSO als zij zelf niet de mogelijkheid hebben opvang te regelen in hun eigen netwerk. De opvang is er voor kinderen uit Veenendaal op locaties die de gemeente heeft aangewezen.

De noodopvang is alleen op werkdagen en niet in avonden, nachten en weekenden. Mocht daar veel vraag naar komen dan wordt bekeken of dit kan worden opgezet.

Foto: A.J. Breur

De scholen mogen dan wel gesloten zijn; dat betekent geenszins dat het vakantie is. Noch voor de leerlingen; noch voor de leerkrachten.
Schoolleiding en onderwijspersoneel werken keihard aan "onderwijs op afstand", zodat kinderen en jongeren thuis onderwijs kunnen krijgen. Bijvoorbeeld via videolessen, en huiswerk per mail.

Maar, hoe hard de leerkrachten ook werken aan het onderwijs op afstand; de corona-maatregelen beperken hen wel in de uitvoering van hun metier. Extra uitleggen, contact maken, controleren of een leerling iets begrijpt...
...het kan allemaal niet meer - of is op zijn minst een stuk moeilijker geworden.

Bovendien is niet elke thuissituatie even goed toegerust voor thuisonderwijs. Kinderen die geen ruimte thuis hebben om (in stilte) voor zichzelf te werken, kinderen van wie de ouders taalproblemen hebben, kinderen in een onveilige thuissituatie, kinderen die hun computer moeten delen met hun broertje(s) en/of zusje(s) hebben nadeel ten opzichte van kinderen in een meer "luxe" positie. Het gevaar van een toenemende kansen-ongelijkheid ligt op de loer...

"Wij hebben echt mega-veel respect voor de leerkrachten," aldus de Veense SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Ze doen wat ze kunnen in deze rare tijd. Maar het is ook goed voor kinderen als ze gewoon weer naar school kunnen. Zodat ze een eerlijke kans krijgen. Ik hoop dat de situatie snel weer normaal wordt."

De week voor 28 april neemt het kabinet opnieuw een besluit over de maatregelen en wordt duidelijk wat dit betekent voor het onderwijs.

Corona uitgelegd

Foto: Gemeente Veenendaal

Ook voor kinderen is het belangrijk dat zij snappen wat de corona-crisis behelst, en wat zij kunnen doen om de verspreiding van COVID-19 af te remmen.
Op de website corona.steffie.nl wordt op een laagdrempelige manier uitleg gegeven over het virus. En op YouTube legt kinderburgemeester Maud Smit uit hoe kinderen veilig kunnen buitenspelen ten tijde van de corona-crisis. Ze sluit af met een oproep om goed voor elkaar - en vooral ouderen - te zorgen.

​Berenjacht​

Kinderen die op zichzelf kunnen passen, kunnen buiten op 'berenjacht' gaan. Ook ouders/verzorgers die met hun kind naar buiten gaan, kunnen hier aan meedoen.

Veel mensen hebben een beer bij een raam van hun huis gezet. Het is de sport om zoveel mogelijk beren te ontdekken. In Veenendaal staan er al bijna duizend beren bij de ramen.

"Mijn zoontje Tobias is nog maar een baby," zegt fractievoorzitter Jan Breur, "dus hij is nog te jong om aan de berenjacht mee te doen. Maar als ik met hem een wandelingetje maak, beleef ik zelf plezier aan het ontdekken van de beren. Dit spel is leuk voor alle leeftijden!"

Foto: SP Veenendaal

INFORMATIE OVER CORONA: