SP: Betere sturing op financiën

4 mei 2020

SP: Betere sturing op financiën

Wijzigingsvoorstel Financiële Verordening

In de gemeenteraadsvergadering van 23 april heeft de SP een amendement (wijzigingsvoorstel) ingediend op de financiële verordening. De partij wil een betere sturing van de volksvertegenwoordiging op de gemeentelijke financiën mogelijk maken.

Alleen over plannen die specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden (SMART) geformuleerd zijn, kan het College van Burgemeester en Wethouders adequaat verantwoording afleggen aan de Gemeenteraad - die namens de inwoners het College controleert.

In het licht van de controlerende taak die de Gemeenteraad heeft ten aanzien van de voortgang en realisatie van plannen is een SMART-formulering essentieel. Bovendien moet het voor iedere (mogelijk) betrokkene duidelijk zijn aan welke procedure- en vormeisen het vastgestelde beleid van de gemeente moet voldoen.

Hoewel de HELE Gemeenteraad al jaren snakt naar betere, SMART-geformuleerde beleidsstukken, kreeg het voorstel van de SP, om dit eindelijk te realiseren, ALLEEN steun van de linkse partijen. Het voorstel werd met 4 stemmen voor en 29 stemmen tegen verworpen.

amendement