Nooit meer Hiroshima, nooit meer Nagasaki

7 augustus 2020

Nooit meer Hiroshima, nooit meer Nagasaki

SP Veenendaal herdenkt nucleaire aanval

6 augustus 1945. Atoombom 'Little Boy' valt op Hiroshima.
9 augustus 1945. Atoombom 'Fat Man' valt op Nagasaki.
Gruwelijke gebeurtenissen die vele levens kostten.

6 augustus 2020. De SP stond in Veenendaal stil bij deze gebeurtenissen en zet zich ervoor in dat dit nooit meer zal gebeuren.

75 jaar na 'Hiroshima' verzamelden vrijwilligers van de SP zich bij de entree van de Hoofdstraat in Veenendaal. Hier werd een spandoek uitgerold: "Nooit meer Hiroshima, nooit meer Nagasaki". Met dit spandoek trokken zij door het centrum van Veenendaal en hielden halt op verschillende markante plaatsen.

Foto: SP Veenendaal

Op de laatste halteplaats droeg fractievoorzitter Jan Breur het gedicht 'het kleine meisje' van Marc Braet - vrij naar Nazm Hikmet - voor. Dit gedicht is na te lezen op de website van SP Veenendaal.

Pax, de organisatie die door heel Nederland herdenkingen organiseert, heeft een petitie gestart waarin premier Rutte gevraagd wordt om achter het atoomwapenverbod van de VN te gaan staan. En zo een wereld zonder kernwapens een stapje dichterbij te brengen. SP Veenendaal roept eenieder op deze petitie te ondertekenen.

Zie ook:

Reacties

Ik heb met hart en ziel meegelopen met deze demonstratie. Er zijn altijd krankzinnige idioten misschien om kernwapens te gebruiken. Vroeg of laat gebeurt het. De VS deed dit deels om de Sovjet-Unie af te schrikken die nog geen kernwapens hadden. Deze demonstratie gaat over het heden en de toekomst. De kernwapens van nu zijn vele male krachtiger als die van toen. Als er vandaag of morgen een gek opstaat.