23 oktober 2020

Dag van de Geschiedenis in De Cultuurfabriek

Op zaterdag 31 oktober blikken Museum Veenendaal, Historische Vereniging Oud Veenendaal, Gemeentearchief Veenendaal en Bibliotheek Veenendaal terug op de laatste 60 jaar van bijzondere geschiedenis in Veenendaal. Met allerlei gratis activiteiten online en corona-proof in De Cultuurfabriek.

60 jaar Stichts en Gelders Veenendaal

Het is dit jaar 60 jaar geleden dat Stichts Veenendaal en Gelders Veenendaal werden samengevoegd tot één gemeente Veenendaal. Sinds die tijd is er veel gebeurd en heeft Veenendaal een enorme groei doorgemaakt. Op de Dag van de Geschiedenis proef, leer en ontdek je meer van deze bijzondere 60 jaar aan geschiedenis.

Gratis activiteiten

Op 31 oktober zijn er in De Cultuurfabriek allerlei activiteiten te beleven. Zo geeft stadsgids Jaap Pilon een lezing van 15.00 – 16.00 uur over de meest recente geschiedenis van Veenendaal. In Museum Veenendaal is er een kinderworkshop waarin kinderen hun eigen jaren ’60-servies kunnen maken en een fotobooth in jaren ’60 of ’90-stijl. De ‘levende jukebox’ DJ Conga speelt hits uit de swinging ‘60s en de Historische Vereniging laat een film zien vol historisch filmmateriaal van de afgelopen 60 jaar.

Ook kunnen mensen luisteren naar de podcast van Gemeentearchief Veenendaal of de nieuwe app van Veenendaal Verenigd/t uitproberen. Daarnaast zal in Museum Veenendaal van 17 oktober t/m 31 oktober de tentoonstelling Van industriedorp naar provinciestad, Veenendaal 1960-2020 te zien zijn.

Vanwege de veiligheid is het bij de meeste activiteiten nodig om een gratis kaartje te reserveren. Dit kan op bibliotheekveenendaal.nl of museumveenendaal.nl. Het overzicht van het volledige programma is te zien op bibliotheekveenendaal.nl