Handhaving om het virus tegen te gaan.

28 oktober 2020

Handhaving om het virus tegen te gaan.

Foto: Gert-Jan Kats

Burgemeester: "Boetes zijn geen doel op zich."

"Er is voldoende capaciteit om te handhaven op de coronamaatregelen, en dat wordt ook gedaan." Dit zei burgemeester Kats afgelopen maandag (26 oktober) in de gemeenteraad, in antwoord op een vraag van de SP.

DENK had het onderwerp aangekaart, naar aanleiding van het hoge aantal besmettingen in Veenendaal. Ook andere partijen maakten van de gelegenheid gebruik om het College van Burgemeester en Wethouders te bevragen over de coronasituatie.

De SP vroeg ondermeer hoe het hoge aantal besmettingen zich verhield met een eerder bericht in de media. Er zou nauwelijks gehandhaafd worden; laat staan dat er boetes werden uitgedeeld.

Volgens burgemeester Kats werd dit wel gedaan, en is de capaciteit om dit te doen ook voldoende. Wel voegde hij eraan toe dat het uitdelen van boetes geen doel op zich is. Uiteindelijk is het doel om het virus te beteugelen. Daarom blijft handhaving in eerste instantie in de sfeer van aanspreken, maar boetes worden wel uitgedeeld als dat nodig is.

De SP is het eens met deze insteek, en tevreden met dit antwoord.

Foto: SP Veenendaal

Zie ook: