Evenementen en samenkomsten in Corona-tijd

6 oktober 2020

Evenementen en samenkomsten in Corona-tijd

Uitstel, afgelastingen en aanpassingen

"We vinden het niet verstandig om Veenendaal on Ice nu door te laten gaan, want we kunnen dit jaar geen veilig, gezellig en rendabel evenement organiseren," liet Ate Brouwer, voorzitter van de stichting Veenendaal on Ice, onlangs weten. In verband met de verscherpte coronamaatregelen kunnen er verschillende evenementen geen doorgang vinden...

Het schaatsfestijn Veenendaal on Ice gaat dit jaar niet door. Het bestuur van de stichting Veenendaal on Ice heeft dat, na overleg met betrokken partners, besloten. Door de maatregelen die moeten worden genomen vanwege het Coronavirus, zijn er te veel aanpassingen nodig om een solide en succesvol evenement te kunnen organiseren.

Foto: SP Veenendaal

De maatregelen hakken er in bij vele evenementen en samenkomten. De SP kon in Veenendaal nog net op tijd samenkomen om het concept-verkiezingsprogramma te bespreken. Op maandag 28 september. Daags erna gingen de verscherpte maatregelen van kracht...

Maatregelen

Per 29 september 18:00 uur zijn er maximaal 30 personen per ruimte toegestaan, mits hierbij voldoende afstand kan worden gehouden. Dit aantal is inclusief kinderen, maar exclusief personeel. De verkeersstromen moeten goed gescheiden blijven. In binnenruimtes met een doorstroom van bezoekers, zoals in winkels, bibliotheken en musea, nemen beheerders maatregelen om ervoor te zorgen dat het niet te druk wordt. De ventilatie in binnenruimtes moet voldoen aan de voorwaarden in het bouwbesluit en passen bij de bestemming van de ruimte, zodat de lucht vaak genoeg wordt ververst.

Foto: Veenendalers Voor Vrede
Sinds 29 september uur geldt voor alle buitenruimtes waar geen continue doorstroming van mensen is dat er maximaal 40 mensen bijeen mogen komen. Dit is inclusief kinderen en exclusief personeel. Wanneer er buiten sprake is van een continue doorstroming van mensen, zoals in dierenparken of kermissen maken de lokale autoriteiten met de beheerders afspraken over het maximaal toe te laten personen. Dit geldt niet voor markten.

Uitzonderingen bestaan er onder andere voor:
betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties, het belijden van een godsdienst of levensovertuiging, beroep, bedrijf of vereniging, en de gemeenteraad.

Digitaal vergaderen

Foto: Franske van Hooijdonk / twitter.com

Hoewel er een uitzondering voor de gemeenteraad geldt, vergadert deze vooralsnog digitaal. Op die manier kan elk raadslid veilig deelnemen aan de vergaderingen. Er waren plannen om per oktober de raadscommissies wel weer in traditioneel fysieke vorm te laten plaatsvinden, maar dat gaat nu niet meer door. Alle openbare vergaderingen blijven vooralsnog digitaal.

In Veenendaal zijn er op dit moment 70 besmettingen van het COVID-19 virus bekend. Dat zijn er 105 per 100.000. 't Veen is daarmee een middenmoter naar Nederlandse begrippen - en dat mag dus zeker niet erger worden! Risico's zijn er om gemeden te worden.

Novemberdebat en andere activiteiten...

Foto: AJ Breur

Vanwege dat risico heeft SP Veenendaal een cursus voor haar leden tot nader order uitgesteld. Over het jaarlijkse Novemberdebat beraadt de partij zich nog.
"Op het Novemberdebat geldt altijd de regel: iedereen welkom," aldus fractievoorzitter Jan Breur - geestelijk vader van het Novemberdebat. "Van die regel moeten we dus gaan afwijken; ALS we het al door laten gaan. We hebben een verantwoordelijkheid naar onze sprekers en bezoekers, daar gaan we niet lichtzinnig mee om."

Ook is het nog niet duidelijk of, en zo ja: hoe, de jaarlijkse Vredesmars van Veenendalers Voor Vrede doorgang vindt dit jaar. Deze wordt normaal gesproken georganiseerd op de zaterdag voor kerst.
Vredes initiatief Veenendaal en Veenendalers Voor Vrede organiseerden eerder dit jaar een activiteit: een maaltijd en wandeling op de Internationale Dag van de Vrede. Deze was corona-proof ingericht; het is te hopen dat dit in december weer lukt.

Aangepaste vormen

Foto: SP Veenendaal

Als activiteiten plaatsvinden is dat vaak in een aangepaste vorm. De manifestatie voor betere beloning voor het zorgpersoneel, #MeerDanApplaus, vond digitaal plaats. Datzelfde geldt voor acties voor betaalbaar wonen, waar er door middel van foto's op Social Media geprotesteerd werd.

Ook Lampegietersavond vond dit jaar in een aangepaste vorm plaats. In plaats van een lampionnenoptocht, werden de lantaarns nu bij de ramen gezet. Nieuwsgierigen konden de lampions bewonderen als ze een wandelingetje door de buurt maakten.

sportgala

Foto: Yolande de Meer

Een aangepaste vorm kan het Sportgala echter niet redden. Dat gaat dit seizoen niet door. Niet alleen omdat het organiseren ervan in coronatijd erg kosbaar en ingewikkeld is, maar ook omdat 2020 geen echt sportjaar was.

"Vanaf maart is er op sportief gebied weinig gebeurd. Zo langzamerhand worden er weer wedstrijden en -toernooien gespeeld, maar veel prestatiesporters hebben dit jaar geen kans om echt een prestatie neer te zetten. Naast dat het qua locatie niet kan, zou het een oneerlijke meting worden,"  aldus Frank Hafkamp, directeur Sportservice Veenendaal.

De prestaties uit 2020 worden meegenomen naar 2021.

Meer informatie:
Zie ook:

Reacties

Tip: Ik denk dat 2020 géén echt sportjaar was? Verder weer lekker druk geweest Jan op de computer!

Je hebt helemaal gelijk Toke.
De typfout is inmiddels hersteld.