SP en huurders: "Stop de huurverhoging!"

15 september 2020

SP en huurders: "Stop de huurverhoging!"

Foto: Cor van Londen

Actie: 0% is genoeg!

Sandra Beckerman hoeft niet meer te bewijzen dat ze rationeel kan zijn. Ze heeft immers een proefschrift geschreven. En dus durft ze haar emoties de ruimte te geven - en als dat nodig is een felle toon aan te slaan. En onlangs was dit nodig: de huren stijgen dit jaar met een recordhoogte...

Ondanks de vele protesten en een drietal aangenomen moties in de Eerste Kamer, presteerde minister Ollongren het om in juni de huren te laten stijgen. Deze maand berichtte het CBS dat de huren in zes jaar nog nooit zo hoog gestegen waren als nu. Dit bericht heeft weer heel veel huurders in actie gebracht. Ook in Veenendaal.

Foto: SP Veenendaal

Huurders en hun medestanders fotograferen zich met teksten, waarin zij zich uitspreken tegen de huurverhoging. Deze foto's plaatsen zij op sociale media, zoals Facebook, Twitter en Instagram. Daarnaast kunnen ze ook naar de SP worden gestuurd per mail naar campagne@sp.nl

De aanpak van de wooncrisis door dit kabinet faalt, vindt de SP. De partij liet door het onafhankelijke bureau I&O onderzoek doen, en daaruit blijkt dat een grote meerderheid van de mensen het met ons eens is. Zelfs de kiezers van de coalitiepartijen vinden dat. Maar liefst 70% van de D66 kiezers vindt ook dat het kabinet te weinig doet om de wooncrisis aan te pakken en de meerderheid van de CDA en ChristenUnie kiezers is voor het bevriezen van alle huren. Zij vinden ook dat het aangenomen voorstel in de Eerste Kamer om de huren te bevriezen moet worden uitgevoerd.

Foto: Baukje Hiemstra

Met de foto-actie hoopt de SP druk op de ketel te houden, zodat de huurverhoging alsnog wordt teruggedraaid.

"Minister Ollongren wilde het niet," schrijft SP-leider Lilian Marijnissen in haar nieuwsbrief. "Ze weigerde tot drie keer toe ons aangenomen voorstel in de Eerste Kamer om alle huren te bevriezen uit te voeren. Ondanks alle acties en oproepen van huurders. Ondanks de coronacrisis. En zelfs ondanks een unieke aangenomen motie van afkeuring van de Eerste Kamer. En wat is het gevolg van het besluit van deze minister? De hoogste huurverhoging in 6 jaar tijd."

Het is aan ons - huurders en medestanders - om het net iets harder te willen. En hier heel duidelijk over zijn. Samen sterk!

Foto: SP / SP.nl

Zie ook:

Ik ben tegen de huurverhoging