ACTIE: Stop de huurverhoging!

29 april 2020

ACTIE: Stop de huurverhoging!

Foto: SP / SP.nl

Betaalbaar wonen voor iedereen

De SP is een actie gestart voor betaalbaar wonen. De partij roept verhuurders op om geen huurverhoging toe te passen. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite met het betalen van de huur. En velen krijgen het nu nog moeilijker, omdat op dit moment veel huishoudens in Nederland door de coronacrisis te maken met een terugval in inkomsten.
De SP wil dat iedereen betaalbaar kan wonen. Zowel huurders als niet-huurders kunnen hun steun voor de actie uitspreken via https://doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging.

De actie wordt geleid door Tweede-Kamerlid Sandra Beckerman, die in Veenendaal is opgegroeid. "De berichten stromen bij ons binnen," aldus Beckerman. "Van moeders die onbeschermd werken in de thuiszorg en bij thuiskomst op de mat een brief vinden dat de huur van hun sociale huurwoning weer omhoog gaat. Van mensen die hun inkomen verliezen en wel aan het einde van de maand een torenhoge vrije sector huur moeten betalen. Dit raakt me diep."

Koningsdag/woningsdag

Op maandag 27 april, Koningsdag (dit jaar omgedoopt tot Woningsdag), ging in heel Nederland de actie van start. Zo ook in Veenendaal. Op een aantal plaatsen had de SP posters verspreid, die mensen op konden hangen: de vlag uit en de poster voor het raam.

Baukje Hiemstra, afdelingsvoorzitter van SP Veenendaal: "Begin maart zijn wij als SP Veenendaal bij een groot aantal mensen aan de deur geweest om te vragen hoe het met het energiegebruik van hun huis staat en om te vragen of er ook klachten over de woning zijn. In veel gevallen was het energiegebruik rond de € 150,00 en hoorden we klachten van tocht en schimmel, verrotte vloeren en slecht onderhoud. Volgens sommigen is er al jaren geen (groot) onderhoud gepleegd aan hun woning. Allemaal redenen om in actie te komen tegen de komende huurverhoging."

Eerste stap

Voor de SP is huurbevriezing slechts een eerste stap. Veel meer is nodig om uit de wooncrisis te komen. Bijvoorbeeld meer woningen in het goedkope en betaalbare segment.

De SP deed hiervoor eerder dit jaar een voorstel in de gemeenteraad van Veenendaal, maar kreeg hiervoor geen meerderheid. Onbegrijpelijk, vindt fractievoorzitter Jan Breur: "De Veenendaler heeft gemiddeld het laagste jaarinkomen van de hele provincie, maar het gemeentebestuur vindt betaalbaar wonen een vies woord. Hier is nog een wereld te winnen."

Foto: Baukje Hiemstra

Zie ook:

Doe mee: Stop de Huurverhoging

0 is genoeg!!!

wij wonen op Gersteveld 17. een woning van Patrimonium Woonstichting. Onze woning zou een sociale huurwoning zijn en de huur zou 720,00 euro blijven. Nu blijkt dat de huur toch weer verhoogd is naar 738,50. Wij worden allebei gekort op onze AOW omdat we in Israel hebben gewoond. Ik heb geluk dat ik pensioen heb van mijn vorige werk maar ik vind het onacceptabel.

Genoeg is genoeg!!!

Ik doe mee: stop de huurverhoging!

Nog 16 huurders van de 84 appartementen huren bij particulier Stienstra, Limburg. De rest is verkocht. Ieder jaar gaat de huur omhoog met de maximale verhoging. Ook worden de laatste 5 jaar buitensporige afrekeningen gevraagd omtrent servicekosten. volgens de belastingdienst vallen we nog steeds onder de huurcommissie. Zo betalen wij o.a., d.m.v. verdeelsleutel VVE, bijvoorbeeld mee aan elektra van garage eigenaren i.p.v. alleen openbare ruimtes. Persoonlijk zie ik dit als een verkapte huurverhoging. Ondanks veel telefoneren van beide kanten heeft Stienstra maling aan ons. Dat kan natuurlijk als de familie vermogend is. Ook heb hier melding gemaakt bij de gemeente Amstelveen maar werd van het kasje naar de muur gestuurd. Ik wens U veel succes met Uw strijd en veel sterkte toe.
Met vriendelijke groet, C. Huis

Genoeg betaald voor steeds slechter onderhouden woning.

drie en een halve maand huur per jaar in de staat kas de gewone man is bij dit kabinet de melk koe van de multinationals.

Onze flats zijn allang betaald. Ze zijn 50 jaren oud

Ons huis is een jaren-80 huis met veel gebreken. Steeds vaker zeggen we tegen elkaar dat een huurverhoging niet realistisch is, ook niet omdat we afhankelijk zijn van een minimum inkomen. Stoppen dus!!

Verschrikkelijk dat wonen zo uitgebuit word.

Ik ben tegen de huurverhoging