Transgender gedenkdag

Transgender gedenkdag

Foto: SP Veenendaal

Het geweld moet stoppen!
Spreek je uit tegen Transfobie!

Tussen 1 oktober 2019 en 30 september 2020 zijn wereldwijd 350 mensen vermoord vanwege hun trans-zijn. Vandaag (vrijdag 20 november) is het Transgender Gedenkdag, en worden zij herdacht. SP-afdeling Veenendaal is solidair met de slachtoffers, hun nabestaanden en de transgender gemeenschap.

#translivesmatter

De Nationale Transgender Gedenkdag is dit jaar online te volgen in Zwolle en Amsterdam, op vrijdag 20 november. In Den Haag is een postercampagne. Voor zover wij weten vinden er geen activiteiten in Veenendaal of omgeving plaats - mocht dit wel zo zijn, dan ontvangen wij hierover graag informatie via veenendaal@sp.nl.

Dagelijks hebben mensen die afwijken van de gendernorm te maken met uitsluiting en discriminatie. Zo worden trans personen in Nederland 7 keer zo vaak mishandeld of daarmee bedreigd. Daarom hangen er dit jaar in Den Haag en Zwolle posters in de openbare ruimte om de Transgender Gedenkdag meer bekendheid te geven. Wat de SP betreft, mag Veenendaal volgend jaar dit voorbeeld volgen.

"Ieder mens heeft recht op veiligheid," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Helaas zien we dat mensen die niet aan conservatieve gendernormen voldoen maar al te vaak mikpunt zijn van spot - of erger: geweld. Soms zelfs met dodelijke gevolgen, zoals onlangs een vrouw in Leidsche Rijn. Een beschaafde samenleving accepteert dit niet."

De SP nam begin vorig jaar het initiatief voor de Veenendaal-verklaring.
Een statement dat elk mens er mag zijn, en een oproep om samen te leven in menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.
De Veenendaal-verklaring is door verschillende politieke partijen en organisaties ondertekend.

Transgender Netwerk Nederland

Gedenkdag op YouTube