SP: "Niet bezuinigen op brandweer!"

14 januari 2021

SP: "Niet bezuinigen op brandweer!"

Foto: SP Veenendaal

Ongepast en onwenselijk

Volgende week (21 januari) moet de gemeenteraad een besluit nemen over de Kadernota van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU), waar Veenendaal deel van uitmaakt. Aan de hand van deze Kadernota stelt het College van Burgemeester en Wethouders voor om een 'zienswijze' aan te brengen, waarin de Veiligheidsregio gevraagd wordt om een taakstellende bezuiniging.
De SP vindt dit geen goed idee.

De Kadernota die voorligt is bijzonder beleidsarm. Er staan geen nieuwe beleidsvoornemens in. Wel is het zo, dat er wat inkomsten wegvallen omdat bepaalde landelijke regelingen veranderen. De VRU doet haar uiterste best om dit binnen de eigen begroting op te lossen - en te voorkomen dat de gemeenten om extra bijdragen worden gevraagd.

Het College van Burgemeester en Wethouders vindt deze inspanningen onvoldoende. Daarom willen zij een 'zienswijze' indienen. In die zienswijze willen ze de VRU vragen om BOVENOP de inspanningen die zij doen om de kosten te beperken, nog een taakstellende bezuiniging uit te voeren.
Om die zienswijze in te dienen, hebben zij de goedkeuring van de gemeenteraad nodig.

De SP is één van de partijen in de gemeenteraad. En de SP ziet die taakstellende bezuiniging niet zitten.
"De hele kadernota ademt kostenbeheersing," aldus fractievoorzitter Jan Breur. "Om daarbovenop nog te vragen om een taakstellende bezuiniging is wat de SP betreft ongepast en onwenselijk."
De SP overweegt om volgende week een wijzigingsvoorstel in te dienen, om de zienswijze van het College niet aan te brengen op de kadernota.