Uniforme Uitslagen

Uniforme Uitslagen

Foto: SP Veenendaal

Motie d66, denk, SP, GroenLinks, PvdA

Uitslagenavond is de climax van de verkiezingstijd. Een spannende avond, waarop actieve partijleden erachterkomen of en in welke mate hun inspanningen zijn beloond door de kiezer. Maar de stand bijhouden is niet altijd even makkelijk; elke gemeente heeft een eigen systeem om de uitslagen te publiceren.

Dat moet beter kunnen...

Daarom dienden D66, SP en anderen onlangs in de gemeenteraad een motie in. In die motie werd het College van Burgemeester en Wethouders opgeroepen om bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten en de Kiesraad te pleiten voor een uniform systeem van publicatie van de verkiezingsuitslagen.
Bovendien zou er een landelijke website moeten komen waarop de gemeenten hun uitslagen kunnen invoeren, en waar dus alle verkiezingsuitslagen te vinden zijn.

Burgemeester Kats was direct enthousiast, en wilde graag nog voor iets extra's pleiten: een eigentijds stemsysteem. Zulke grote vellen als die we bij de afgelopen verkiezingen hebben gezien zijn een crime om te tellen.
Wat betreft de SP is dat prima. Fractievoorzitter Jan Breur heeft wel een idee om de efficiency van stemcomputers te verenigen met de betrouwbaarheid van het rode potlood.

Toen de motie in stemming werd gebracht, stemden alleen VVD en SGP tegen.

motie