Vredeswandeling naar de inclusieve samenleving

28 september 2021

Vredeswandeling naar de inclusieve samenleving

Foto: SP Veenendaal

"We zijn allemaal buren..."

Op zaterdag 25 september organiseerde Vredes Initiatief Veenendaal, in samenwerking met Veenendalers Voor Vrede, de jaarlijkse 'walk of peace'. Een vredeswandeling in de vredesweek. Het thema dit jaar was de 'inclusieve samenleving'. Verschillende sprekers lieten hierover uit verschillende invalshoeken hun licht schijnen.

Jan Breur mocht het openingswoord doen. Hij stond stil bij de 1200 Belgische vluchtelingen die Veenendaal opving tijdens de Eerste Wereldoorlog. En hoewel dat niet altijd even soepel ging, staat het in schril contrast met de evacuaties van Afghaanse medewerkers van de Nederlandse overheid. "Van de zestig in nood mochten er maar drie gered worden. En bij asielzoekerscentra wordt gedemonstreerd tegen de komst van vluchtelingen."
Ook memoreerde hij dat het die dag burendag is: "als wij beseffen dat wij als wereldsamenleving allemaal buren van elkaar zijn. Of je nu hier in Nederland woont, of in België, of in Afghanistan, of waar dan ook. Dan komt die inclusieve samenleving een stuk dichterbij. Ook wereldwijd."

Foto: Veenendalers Voor Vrede

Sabaoon Bacharci sprak over de complexe situatie in Afghanistan, en dat het juist door internationale bemoeienis kwam dat de Taliban voet aan de grond kreeg. Jannie Roelofsen van 'Onder Ons' sprak over hun interculturele kookproject dat bruggen slaat tussen vluchtelingen en eenzame ouderen. Een jongerenwerker sprak over de kloof met de rest van de samenleving die jongeren (zeker uit families met een migratieachtergrond) ervaren. Nida Zegers sprak over haar idee om ansichtkaarten naar AZC's te sturen; dat ook weer anderen aansprak om iets aardigs te doen. En zo werd er tegenwicht geboden tegen de naarlingen in Harskamp. Marco Rondhuis sprak over de plek die LHBTI'ers in de inclusieve samenleving innemen. Hij ervaart nog volop acceptatie, maar ziet ook dat het de laatste jaren minder aan het worden is. Amir el Itejawi en mevrouw Ehklas vertelden hoe blij zij zijn om in Veenendaal te wonen, tussen zoveel mooie, warme mensen.
Het slotwoord werd gehouden door Anita Tijdeman, van het Vredes Initiatief Veenendaal.

Foto: Veenendalers Voor Vrede

Vredes Initiatief Veenendaal en Veenendalers Voor Vrede hopen 2x per jaar een wandeling of mars te organiseren. Eentje in de Vredesweek, en eentje rond de kerstdagen.

Meer informatie over: