De jeugd heeft de toekomst

27 januari 2022

De jeugd heeft de toekomst

Regiovisie Jeugdhulp Regio Foodvalley

Vanavond, donderdag 27 januari, stelt de gemeenteraad de Regiovisie Jeugdhulp vast. Dat gaat per hamerklap - geen van de partijen vindt het nodig om hier over te debatteren. In de raadscommissie van vorige week zijn er wel een paar dingen gezegd...

... maar veel valt er eigenlijk niet over te vertellen. De Regiovisie is een samenvoegsel van bestaande documenten. Er wordt geen nieuwe inhoud aan toegevoegd. Het vaststellen is eigenlijk niet meer dan het plaatsen van een administratief vinkje om aan wettelijke bepalingen te voldoen - en verder verandert er niets.

Toen er in de raadscommissie van 20 januari over gesproken werd, had de SP wel een aantal kanttekeningen.
Wat er in het regeerakkoord van het kabinet is vastgesteld belooft weinig goed voor de jeugdzorg. Kunnen wij dadelijk (nog) wel de zorg bieden die jeugdigen nodig hebben?

Een ander punt van aandacht is de petitie van 'Het Vergeten Kind', waar Twitter-persoonlijkheid Jason flink voor campagne voert. De petitie wil dat er gestopt wordt met gesloten jeugdzorg. Kinderen en jongeren die daarin terechtkomen, worden opgesloten en niet geholpen - waardoor hun problemen alleen maar verergeren.
Of die eis wordt ingewilligd of niet, de petitie heeft een flinke impact op de manier waaroper gedacht wordt over jeugdzorg.

Volgens Wethouder Beek gaat de visie prima samen met dat laatste.
De inzet in de Food Valley regio is al om zo weinig mogelijk gedwongen opnamen te laten doen.

teken de petitie