VREDE is een KEUZE

VREDE is een KEUZE

Foto: Peter van de Rovaart

Vredeswandeling 2022

De Vredesweek is van start. Gisteren, zaterdag 17 september, vond de aftrap in Veenendaal plaats met de jaarlijkse Vredeswandeling - georganiseerd door Vredes initiatief Veenendaal en Veenendalers Voor Vrede. Op de route zijn verschillende toespraken en gedichten voorgedragen.

"Als oorlog een keus is," zei Jan Breur in zijn toespraak, "is vrede dat ook. Wij kiezen voor vrede, en wij dragen het uit. Opdat meer mensen die keuze maken. En hopelijk kiezen de wereldleiders op een dag ook voor de vrede, want ook zij zijn mens."

Foto: Jan Breur

Alex Agbdo vertelde zijn verhaal. Hij woonde ooit in Nigeria, maar moest vluchten voor Boko Haram. Hij en zijn gezin vluchtten naar Oekraïne, waar zij drie jaar in Kiev woonden toen het Russische leger het land binnenviel. Met zijn vrouw en zijn kindje, dat toen enkele weken oud was, moest hij halsoverkop westwaards het land verlaten. Nu woont hij veilig in Veenendaal en geniet dagelijks in dankbaarheid van de vrijheid die hij hier heeft.

Foto: Peter van de Rovaart

De start van de Vredesweek was tevens de afsluiting van het wekelijkse moment met de Vredesvlag in het centrum van Veenendaal. Vrijwilliger Toke van de Rovaart blikte terug hoe zij en anderen, sinds de Russische invasie in Oekraïne, elke week een half uur of een uur in het centrum stonden en vele boeiende gesprekken over oorlog en vrede hebben gevoerd.
Ook gaf ze een klein stukje wijsheid mee: "Als kinderen leren ruziemaken, leren ze het ook goed te maken."

Andere sprekers waren Anita Tijdeman (ViV), Nida Zegers (Apostolisch Genootschap) en Jannie Roelofsen (Onder Ons). De gedichten waren afkomstig van een tweetal dichters uit het Stadsdichtersgilde.
Vredes initiatief Veenendaal organiseert tijdens de Vredesweek diverse activiteiten. Zie: https://vredesinitiatiefveenendaal.nl/