Doldwaze drempels of doordacht doorpakken?

1 februari 2023

Doldwaze drempels of doordacht doorpakken?

SP kritisch positief over verkeersmaatregelen

Verkeersveiligheid is belangrijk voor de SP. Dus als er zich een mooie gelegenheid voordoet om die te verbeteren, moet je die in principe grijpen. Maar je moet wel goed kijken of die mooie gelegenheid wel echt een mooie gelegenheid is, of een kostenpost verpakt als cadeautje.

Over die vraag boog de gemeenteraad zich de afgelopen maand.

Het Rijk biedt de gemeente namelijk geld aan om maatregelen te treffen die ten goede komen aan de verkeersveiligheid. Maar wel onder verdachte voorwaarden. De gemeente moet zelf de helft van het geld neerleggen, en de maatregelen mogen nog niet op de begroting staan.

"Juist dat laatste is verdacht," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Als die maatregelen zo noodzakelijk zijn, waarom zijn ze dan nog niet ingepland in de begroting? Waar wij bang voor zijn, is dat dit een soort van Doldwaze Dagen van de Bijenkorf is: je geeft geld uit aan iets wat je helemaal niet nodig hebt, puur en alleen omdat je 50% korting krijgt. En uiteindelijk is dat dus helemaal niet zo'n goede deal."

Namens de SP vroeg hij de Wethouder Lochtenberg of de beoogde verkeersdrempels echt noodzakelijk waren. Ook vroeg hij of er een lijstje was van plekken die weliswaar aangepakt moeten worden, maar waarvoor er nog geen ruimte is in de begroting. Zodat er in 'voorkomende gevallen' niet weer het 'Doldwaze Dagen-gevoel' zou opspelen.

Wethouder Lochtenberg gaf daarop aan dat de maatregelen niet uit de losse pols waren verzonnen, en dat er inderdaad zo'n lijstje bestaat.
Dat was voor de SP voldoende geruststelling om voor het voorstel te stemmen.