FoodValley: kosten en mobiliteit

2 maart 2023

FoodValley: kosten en mobiliteit

Kaderbrief Regio FoodValley 2024-2027

Vorige week (donderdag 23 februari) is in de gemeenteraad de Kaderbrief van FoodValley vastgesteld - zonder steun van de SP. Hierbij diende de VVD een motie in voor het verbeteren van de mobiliteit binnen en naar de regio. Deze werd - ondanks steun van de SP - niet aangenomen.

Kosten

Veenendaal moet het komende jaar ruim 7 ton afdragen aan FoodValley. Dit komt neer op een prijsstijging van €8,20 naar €10,38 per inwoner.
De SP vindt deze toename in kosten ongepast in tijden waarin alles al duurder wordt, en had liever gezien dat FoodValley even pas op de plaats had gemaakt om de mensen die in de regio wonen te ontzien. Daarom stemde de SP tegen de Kaderbrief.

Mobiliteit

De VVD diende een motie in voor een onderzoek naar het doortrekken van de A30 tussen de A12 en de A15. Dit zou onder andere de N233 ontlasten.
De SP is al jaren voorstander van een extra ontsluitingsweg voor de regio, maar ook fervent verdediger van het Binnenveld. Vandaar dat SP-fractievoorzitter Jan Breur eerst wilde weten of die nieuwe ontsluitingsweg niet ten koste zou gaan van het Binnenveld.
Toen bleek dat dit niet persé het geval was, en dat onderzoek zou moeten uitwijzen wat de beste locatie zal zijn, was de SP voldoende gerustgesteld om voor deze motie te stemmen. Wel gaf Breur hierbij aan verderop in het het proces alsnog tegen te stemmen als de weg toch het Binnenveld zou aantasten.
Een meerderheid in de gemeenteraad stemde echter tegen de motie.

ambitie

Diezelfde week presenteerde buurgemeente Ede haar ambities. In een ambitiedocument kroonde zij zichzelf tot hoofdstad van FoodValley en ontvouwde zij plannen om zich haar buurgemeenten toe te eigenen.
Wat de SP betreft is dit een klap in het gezicht van de FoodValley partners en geen basis voor een gelijkwaardige samenwerking.
Fractievoorzitter Jan Breur: "Hier is het laatste woord nog niet over gesproken."

WORDT VERVOLGD...