Onderzoek snelbus Veenendaal-Amersfoort

18 augustus 2023

Onderzoek snelbus Veenendaal-Amersfoort

Foto: SP Provincie Utrecht

Eerste succes SP behaald...

De Provincie Utrecht maakt werk van een snelle busverbinding tussen Veenendaal en Amersfoort. Daarmee geeft het Provinciebestuur een vervolg aan de toezegging die Gedeputeerde Schaddelee in mei deed aan de SP en ons voorstel dat in de gemeenteraad van Veenendaal werd omarmd. Het eerste belangrijke succes van de SP sinds de Provinciale Statenverkiezingen is een feit.

Eén van de voorstellen uit ons verkiezingsprogramma 2023-2027 was die snelle busverbinding. SP-fractievoorzitter Jan Breur is daar na de verkiezingen voortvarend mee aan de gang gegaan en vond hiervoor in mei gehoor bij de Gedeputeerde.
"De bestuurders in Regio Food Valley dachten aan een spoorverbinding, maar dat is een gepasseerd station. Die komt er niet, en zeker niet op korte termijn," aldus Breur. "De SP zet in op een meer levensvatbare oplossing: een snelbus. Dat idee hebben we zowel in Veenendaal als op het Provinciehuis bepleit, en daar wordt nu werk van gemaakt."

Uit een artikel in de Rijnpost van 8 augustus bleek dat de eerste vervolgstappen voor de totstandkoming van die verbinding al worden gezet. In de plannen van de Provincie krijgt lijn 280 een upgrade naar U-liner. De SP is uiteraard zeer tevreden met de gang van zaken. Deze snelbus zou een mooie rol kunnen spelen bij het verminderen van de bestaande hoge verkeersdruk op de route.
Breur: "Om van Veenendaal naar Amersfoort te komen, doe je er nu nog twee keer zo lang over met het OV als met de auto. Dat kan beter. Ik ben blij dat de Provincie daar nu mee aan de slag gaat."

Zie ook: