Innovatiefonds: geschrapt en gewijzigd

Innovatiefonds: geschrapt en gewijzigd

Foto: Yolande de Meer

Politieke primeur: sub-amendement

Dankzij een voorstel van CDA en VVD wordt het Innovatiefonds geschrapt. Op zich niet erg, want het animo hiervoor was beperkt. Maar, omdat ze wel erg hard van stapel liepen met het lopende budget, diende de SP hierop een wijziging in. Hierdoor blijft het geld in 2024 nog beschikbaar.

In het voorstel van CDA en VVD zou ook het geld in 2024 vervallen. Maar, dat is onbehoorlijk bestuur: er is immers gecommuniceerd dat dit jaar het geld nog wel beschikbaar zou zijn. De SP stelde daarom voor om het geld nog even beschikbaar te houden en pas aan het eind van het jaar te laten vervallen.

De SP stelde de wijzigings voor door middel van een sub-amendement: een wijziging op een wijziging. Dit is het eerste sub-amendement dat in decennia in de gemeenteraad van Veenendaal is ingediend.
Jaren geleden is dit instrument uit het Reglement van Orde geschrapt, omdat het eigenlijk nooit gebruikt werd. In het nieuwe Reglement van Orde 'bestaat' het sub-amendement weer.
SP-leider Sietse van der Bij maakte gretig gebruik van deze mogelijkheid en is daarmee het eerste raadslid dat een sub-amendement indiende...