Presentatie: paralympiër en multitalent Joleen Hakker...

26 september 2018

Presentatie: paralympiër en multitalent Joleen Hakker...

... en haar geleidehond Eden

Op zaterdag 6 oktober - tijdens de Kinderboekenweek - komt de bekende paralympiër Joleen Hakker op bezoek in De Cultuurfabriek. Ze gaat vertellen over haar leven, haar sport(en) en de vriendschap met haar geleidehond Eden, die ze meeneemt. Haar presentatie vindt van ca. 15.30 – 16.30 uur (aansluitend aan het bezoek van jeugdauteur Anna Woltz) plaats in de lezingenzaal op de 1e verdieping van De Cultuurfabriek. De toegang is gratis.

Geen beperkingen

Hakker is op haar 12e jaar blind geworden door medische complicaties na een operatie van een tumor op haar oogzenuw. Na deze operatie is ze gaan overwegen welke sporten ze nog zou kunnen doen nu ze blind geworden was. Voordat ze blind werd, was ze al gaan roeien. Na de operatie zijn daar fietsen, skiën (alpine en XC) en andere sporten bij gekomen. Hierover heeft ze eens gezegd: "Ik zie geen beperkingen."

EEn van de beste

Hakker is al jaren één van de beste paralympische sporters van Nederland. Ze was van de partij op de Paralympische Spelen in Beijing (2008), Londen (2012) en Rio (2016) als respectievelijk roeier, wielrenner en triatleet. Biatlon doet ze er af en toe 'bij', zegt ze. Gewoon omdat ze het leuk vindt. Of er andere sporters zijn die zoveel sporten op topniveau beoefenen als zij, weet ze niet. Hierover zei ze eerder: "Ik denk het niet. Je moet er een beetje gek voor zijn. Slechts één sport beoefenen, lijkt me op den duur erg saai."

Geleidehond

Tijdens haar bezoek aan Bibliotheek Veenendaal zal Hakker meer vertellen over haar leven, haar sporten, haar blindheid en hoe ze ermee omgaat. Ook zal ze vertellen over haar geleidehond Eden en wat de hond voor haar betekent. Het bezoek van Hakker sluit aan bij het bezoek van kinderauteur Anna Woltz, dat eraan voorafgaat. Hakker is, behalve triatleet, ook ambassadeur van de stichting KNGF Geleidehonden.