Veenendaal helpt ruim 10.000 oorlogskinderen!
Veenendaal helpt ruim 10.000 oorlogskinderen!
Veenendaal heeft de opbrengst van 538 voor War Child woensdag flink opgeschroefd. Met diverse acties zorgden inwoners, instellingen en bedrijven van Veenendaal ervoor dat ruim 10.000 oorlogskinderen geholpen kunnen worden. De tussenstand dinsdagavond was 35.412 oorlogskinderen, maar is op de Markt in Veenendaal opgelopen tot maar liefst 45.476 oorlogskinderen die er niet meer alleen voor staan!
De actie in Veenendaal begon al goed doordat de middelbare scholen van Veenendaal in de nacht van 26 op 27 maart samen een recordbedrag van 35.000 euro ophaalden. Verspreid over de dag kwamen daar woensdag steeds meer bedragen bij. Zo leverde de rozenactie van de gezamenlijke bloemisten totaal 13.500 euro op, brachten de ondernemers van winkelcentrum Scheepjeshof 5000 euro bij elkaar en verdiende Dik van den Haak geld door het wereldrecord goochelen te verbreken.
Trots
Wethouder Arianne Hollander, ambassadrice van Veenendaal Helpt. 538 voor War Child, is trots: “Geweldig dat we door deze actie zoveel oorlogskinderen kunnen helpen. Veenendaal heeft vandaag laten zien dat het een zeer betrokken samenleving heeft die samen de schouders eronder zet om doelen te bereiken. In dit geval past het doel heel goed bij Veenendaal: we zijn een stad met veel jonge gezinnen en hebben relatief veel kinderen. Door deze actie kunnen we enorm veel oorlogskinderen helpen. Bovendien was het een mooie dag, met prima weer en goede artiesten. De Markt heeft nog nooit zo vol gestaan als woensdagavond.â€
Veenendaal Helpt. 538 voor War Child
Van 22 tot en met 29 maart 2013 zetten alle dj´s van 538 zich weer een week lang non stop in voor War Child. Op 27 maart stond de 538 voor War Child truck in Veenendaal op de Markt. In totaal doen 538 en War Child acht gemeenten aan: Groningen, Heerenveen, Alkmaar, Bergen op Zoom, Arnhem, ’s-Hertogenbosch, Gouda en Veenendaal. De actieweek is gevuld met entertainment, acties en optredens van diverse bekende artiesten. De opbrengst van deze editie gaat naar oorlogskinderen die er helemaal alleen voor staan.
U&I Musicbox & Heartbeat Song
Op initiatief van de bekende musicus uit Veenendaal André Heuvelman (o.a. Rotterdams Philharmonisch Orkest) hebben Willem van Merwijk en rapper aCtive uit Veenendaal de ‘U&i Heartbeat Song’ gecomponeerd. 538 kinderen brachten ’s middags op de Markt dit nummer ten gehore. Een heart beat song. De 538 kinderen speelden allemaal op een U&i Musicbox en zongen ondertussen het lied, begeleid door de U&i Live! B/AND. Burgemeester Wouter Kolff van Veenendaal gaf in de ochtendshow van Edwin Evers de U&I Musicbox symbolisch door aan de burgemeester van Arnhem, waar de karavaan van 538 voor War Child morgen neerstrijkt. De U&I Musicbox staat symbool voor de muziek die mensen (en in dit geval kinderen) verbindt.
Diverse artiesten op podium
Op en rondom het podium en de studiowagen van 538 op de markt was de hele dag van alles te doen. Met acties als penaltyschieten, lifting en een open podium werd de hele dag geld ingezameld. ’s Ochtends hadden zich enkele tientallen mensen verzameld op het plein, maar toen aan het eind van de middag Ben Saunders en JAH6 het podium betraden stond het plein vol met mensen. De hele avond waren er optredens van Ben Saunders & JAH6, Shary-An en Wildstylez & Headhunters.
Halverwege de middag gaf Dries Roelvink spontaan acte de présence, hij kwam voor de hype ‘lifting’ maar vermaakte direct het publiek vanaf het podium. Een onaangekondigde, maar welkome verrassing voor de toeschouwers op de Markt. 's Avonds was het drukker dan ooit op de markt bij het optreden van Wildstylez & Headhunters.