h

Onderwijs

Tegen segregatie in het onderwijs

Scholen zijn één van de belangrijkste factoren in de sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. Om scholen de rol van ontmoetingsplaats optimaal te laten vervullen, moeten zij net als de leefomgeving een evenwichtige afspiegeling van de samenleving geven. Behalve ‘culturele segregatie’ (zgn. zwart/wit), moet ook klassensegregatie via het onderwijs worden tegengegaan: (kans)arm en (kans)rijk moeten elkaar kunnen ontmoeten op school.

 

Multifunctionele accommodaties

Een school waarin ook bijvoorbeeld een buitenschoolse opvang en een hobbyclub is gehuisvest is aantrekkelijker voor ouders. Door kwaliteit te bieden kan scheefgroei in leerlingaantallen en -opbouw worden tegengegaan. Om die reden is het een goede zaak dat schoolgebouwen multifunctioneel worden gemaakt, te beginnen met scholen die te kampen hebben met een
krimpende of eenzijdige leerlingpopulatie.
Multifunctioneel gebruik van een schoolgebouw moet altijd in samenspraak gaan tussen de school en andere gebruikers, en moet de school de samenwerking met anderen altijd kunnen beëindigen wanneer deze voor een teveel aan overlast zorgt.

 

Openbaar onderwijs naar de gemeente

Het debacle met Wereldkidz, voorheen Stichting Openbaar Onderwijs Rijn- en Heuvelland, toont aan dat
'bestuur op afstand' niet de meest ideale bestuursvorm voor openbaar onderwijs is. De gemeenteraden waren aan de kant gezet als veredelde stempelmachines, terwijl er bakken geld verdampten. Door gemeenten
rechtstreeks verantwoordelijk te maken voor het openbaar onderwijs, weet de burger wie aanspreekbaar is en kan de gemeente ingrijpen bij problemen.

 

Schoolpleinen open

De gemeente Veenendaal moedigt het openstellen van schoolpleinen als (algemene) speelplaatsen, buiten de
schooltijden om, aan. Terecht, want zodoende ontstaan er meer speelplekken voor de jeugd. Tegenover dit idealisme staan echter een aantal praktische bezwaren. Wie bewaart de sleutel van het hek? Wie is verantwoordelijk voor de staat van het schoolplein, buiten de schooltijden om? Hoe voorkom je dat kinderen, als het toezicht ontbreekt, er geen rotzooi van maken - bijvoorbeeld door kluiten zand uit de zandbak tegen ramen te gooien? Nauwe samenwerking met wijk en bewonersorganisaties en hun vrijwilligers is hier gewenst en kan een oplossing bieden. In situaties waarin er geen passend antwoord op deze vragen is, kan en moet een schoolplein niet buiten schooltijden worden opengesteld.

 

Pak ongeletterdheid aan

Tegenwoordig is het vanzelfsprekend dat je kunt lezen en schrijven. Die vanzelfsprekendheid is helaas nog
niet voor iedereen realiteit. Ongeletterdheid en laaggeletterdheid bij volwassenen komen nog altijd voor. De SP wil dat deze mensen (h)erkend worden, de nodige ondersteuning krijgen en waar mogelijk alsnog het lezen en schrijven wordt geleerd.
Laagdrempeligheid van cursussen en lesgeld is hier een voorwaarde. Samenwerking met buurthuizen en met het (basis)onderwijs is bij de signalering van ongeletterdheid van grote waarde. Immers;buurthuiswerkers en leerkrachten kennen de gezinssituaties veelal goed en kunnen daardoor een stimulerende en motiverende rol hierin vervullen.
Helaas is het ook in onze gedigitaliseerde samenleving niet vanzelfsprekend voor iedereen om met een computer om te kunnen gaan. Een e-mail opstellen, informatie van internet halen of de website van bijvoorbeeld de school van de eigen kinderen kunnen bezoeken levert voor sommige mensen problemen
op. Ook hiervoor dienen cursussen toegankelijk te zijn.

U bent hier