Leuzen - LVII

De 57e leus:

Het is niet uit liefde.
Het is om het geld.

Zo begint een liedje van Jaap Fischer, een Nederlandse troubadour uit de jaren zeventig. Het liedje verhaalt over een jonge man die een veel oudere vrouw trouwt vanwege haar vermogen.
De jongeman verwacht dat hij zijn vrouw ruimschoots zal overleven en dat na haar dood het geluk hem toe zal lachen.
Ik moest hieraan denken toen ik afgelopen week in het nieuws las dat ingezameld plastic minder wordt hergebruikt omdat de olieprijzen nu zo laag zijn. Daardoor is nieuw plastic (een bijproduct van olie) goedkoper geworden dan oud, hergebruikt plastic en blijven de inzamelbedrijven met een deel van het verzamelde gebruikte plastic zitten.

Maar als ik de website van de Plastic Heroes (www.plasticheroes.nl) er op nazoek, staat daar toch echt: Recyclen is goed voor het milieu. Hoe meer plastic verpakking we gescheiden inleveren, hoe meer we kunnen gebruiken om er nieuwe producten en verpakkingen van te maken, hoe minder plastic we hoeven te verbranden en hoe minder plastic er in de natuur terecht zal komen.
Ik lees daar niks over geld en prijzen. Wij worden uitgenodigd om plastic te scheiden vanwege het milieu.
Maar dan moeten de lage olieprijzen toch geen motief zijn om te kiezen voor nieuw plastic en het oude plastic weer te gaan verbranden?
Ik heb sterk de indruk dat Plastic Heroes, een initiatief van het verpakkende bedrijfsleven, in tegenstelling tot wat zij beweert toch vooral het financiële winstbejag voor ogen heeft gehad en niet de liefde voor het milieu.

De jongeman uit het liedje van Jaap Fischer had buiten de waard gerekend. Zijn vrouw overleefde hem en dat lonkende geluk is hem nooit ten deel gevallen.
De les van het lied is dat we als we iets alleen voor  het geld doen, we van de kouwe kermis thuis komen..
Misschien een overweging waard, voordat er besloten wordt om het gebruikte plastic weer te gaan verbranden.

NB

• Plastic Heroes is een initiatief van het verpakkende bedrijfsleven, vertegenwoordigd door het Afvalfonds Verpakkingen. Zij is verantwoordelijk voor het inzamelen en recyclen van verpakkingsafval. Om dit overal in Nederland zo goed mogelijk te doen, wordt hiervoor nauw samengewerkt met gemeenten. Zij krijgen hiervoor een vergoeding van het verpakkende bedrijfsleven.

• Lees HIER meer over afval

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.