Leuze CXII

Leuze CXII

DE VIS WORDT

DUUR BETAALD.

Weer haalde Veenendaal deze week het NOS journaal. En weer ging het over de goudvissen die in onze gracht zwemmen. Deze moeten verdwijnen vanwege hun exotische afkomst Ze zijn een bedreiging voor onze inheemse vissoorten.
Kortom: we hebben een visprobleem.

Foto: onbekend / Volkskrant.nl

Niet alleen Veenendaal heeft een visprobleem. De hele wereld heeft een visprobleem, namelijk de OVERBEVISSING. We vangen meer vis dan dat de vissen kunnen paaien. Met onze moderne Europese vissersvloten zijn we bezig de visrijke wateren rond Afrika en Azië leeg te vissen.
Hiermee verstoren we het ecosysteem. (We hebben bijvoorbeeld bijna geen walvissen meer en we raken verstrikt in de kwallen). En niet alleen het ecosysteem raakt verstoord. Ook de Afrikaanse vissers met hun kleine bootjes raken hun bron van inkomen kwijt. En op hun beurt  heeft de Afrikaanse bevolking, die 50% van haar dierlijke eiwitten uit vis haalt, een voedselprobleem.

De gevolgen hiervan zijn niet te overzien. De vissers gaan nog steeds met hun bootjes de oceaan op. Nu niet voor vis, maar wel voor de piraterij. Een bekend voorbeeld is Somalië. Onze handelsvloot heeft hier zo’n last van dat zij door onze marine fregatten beveiligd moet worden.

Het andere grote probleem is het voedseltekort, dat de mensen in Afrika dwingt hun land te verlaten en hun heil in het Europese paradijs te zoeken. Stromen van Afrikaanse inwoners gaan via de vluchtweg Libië een kans op een beter leven wagen.

De vis wordt duur betaald. Maar in tegenstelling tot het Veense visprobleem horen we op het journaal erg weinig over de problemen door de wereldwijde overbevissing. Het wordt toch echt tijd dat daar meer aandacht voor komt!

Reacties

Dat is een goede doordenker,het doet mij ook denken aan de parabel over de 2 broden en 5 vissen.
Verder worden ook de vissen in Veenendaal duur betaald door de Gemeente.Ik hoop niet met het geld van de WMO!
.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.