Voor eigen parochie preken zonder zorg en wonen!

16 maart 2018

Voor eigen parochie preken zonder zorg en wonen!

Foto: Dick Both / Twitter

De afgelopen week heb ik mijn avonden zo nu en dan gevuld met het volgen van politieke debatten.
Deze debatten, waarin Veense politici van alle partijen aan het woord kwamen, zijn vooral bedoeld om ons als inwoners te helpen om in het stemhokje de goede keuze te maken.

Ik heb tijdens de debatten eens goed om me heen gekeken. Ik zag eigenlijk alleen maar mensen die al in een politieke partij al actief zijn. De debatten waren daardoor een soort van preken voor eigen parochie. Jammer!
Maar gelukkig is er maandag 19 maart om19.00 uur nog een herkansing in de Lampegiet.

Foto: AJ Breur

Wat mij ook opviel bij de debatten was dat de onderwerpen vooral over economie gingen.
Echter, zoals Jan Breur terecht opmerkte tijdens een van deze debatten, is geld alleen maar een middel. Geld gebruik je om je doelen te kunnen bereiken. Het doel van de gemeente Veenendaal moet zijn: het welzijn zijn van iedere Veenendaler. Hoe je dat wilt bereiken en hoeveel geld je daar voor in wilt zetten en waaraan, hangt af van welke politieke partij je bent.

De afgelopen jaren heeft de SP veel inwoners gesproken. En ook de afgelopen weken hebben we weer bij zo’n 2500 deuren aangebeld en ook veel gesprekjes gevoerd. We hebben mensen gevraagd wat voor hen een belangrijk thema was. Ik schat dat acht op de tien mensen het onderwerp ZORG hebben genoemd. Het viel me dan ook op dat tijdens het grote debat in het gemeentehuis het onderwerp zorg niet ter sprake is gekomen. Vreemd eigenlijk, dat een onderwerp wat de inwoners erg bezighoudt niet in de debatten terug komt. Hetzelfde geldt overigens voor het thema WONEN, dat in de gesprekjes ook vaak genoemd werd.

Foto: Jan Breur

Wat me verder opviel was dat, op veenendaalstemt.nl, de stelling over het stadsstrand nogal zwak was: "het stadsstrand moet verdwijnen", luidde de stelling.
Geen enkele politieke partij wil dat het stadsstrand moet worden verdwijnt De vraag is meer waar we met onze binnenstad naar toe willen: een winkelcentrum of een verblijfscentrum!
Wat de SP betreft wordt het  -gezien de toekomstige ontwikkelingen-  een verblijfscentrum. En daar past een ruim stadsstrand heel goed in. Wij willen een centrum waar mensen naast het winkelen, ook de ruimte krijgen om zich te kunnen ontspannen en om elkaar te kunnen ontmoeten.

Foto: Enna van Duinen

Foto: SP Veenendaal

Goed bezig, Jan!

...... En Baukje natuurlijk ook!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.