Niets is onmogelijk

10 mei 2018

Niets is onmogelijk

“Wat wil je nou kleintje! Denk je nou heus dat jullie als partijtje ook maar iets kunnen bereiken?”, schamperde een man, toen ik hem  onlangs vertelde dat de SP de marktwerking uit de zorg wil hebben.

De marktwerking maakt de zorg onnodig duur en er gaat veel geld naar bestuurders en managers, in plaats van naar de mensen die de zorg nodig hebben.

Niets is onmogelijk. Ik geef toe, het is een kwestie van lange adem, maar het eerste wapenfeit is binnen: In Zutphen hebben de coalitiepartijen SP, Groen Links, PvdA en VVD een akkoord over de huishoudelijke hulp. De markwerking in de zorg verdwijnt in Zutphen. Er komen werknemerscoöperaties. Dat zijn platte organisaties van kleine teams thuiszorgmedewerkers. Zij zijn zelfsturend en er is geen dure managementlaag of directie nodig.

Goed voorbeeld doet volgen! Laten we ook in Veenendaal naar dit model kijken. Zo gaat het geld van de WMO tenminste grotendeels daar naartoe, waar het nodig is.

Zo mag ik het graag zien. Zou er dit jaar ook weer geld over zijn van deWMO?

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.