Huilie, huilie.

18 november 2019

Huilie, huilie.

Afgelopen week kwam premier Rutte met een noodplan om de CO2 uitstoot te beperken. Een van de meest moeilijke maatregelen vond hij, was de snelheidsbeperking van 130 km per uur naar 100 km per uur. Let wel: deze beperking geldt alleen overdag.  De VVD achterban stond op haar achterste poten. De partij van de mobiliteit levert in.

Laten we het eens nader beschouwen: Wat wat is nou eigenlijk de tijdswinst van deze 130 km ten opzichte van 100 km?
Wel als je van Groningen naar Maastricht rijdt, is dat 336 km. Zeg maar de langste afstand die je in Nederland op de snelweg kan afleggen.  Je wint op die rit een half uur als je 130 km per uur mag rijden i.p.v. 100 km.

Maar dan moet je wel constant  130 km rijden. Echter, in de praktijk rijd je geen 130 km.  Dat kan alleen ‘s nachts op lege wegen.

Overdag  wordt er gemiddeld  90 km per uur gereden in Nederland. Vanwege verkeersdrukte, files en opstoppingen. Die files worden weer kleiner als je 100 km per uur rijdt. Het blijkt dat de vrije capaciteit (de weg waar nog geen file staat) toeneemt met deze lagere snelheid. Hierdoor neemt de gemiddelde snelheid weer toe.
Welbeschouwd levert 130 km per uur bijna geen tijdswinst op. Wel meer vervuiling en meer ongelukken

De VVD doet nu dan wel huilie huilie, maar in werkelijkheid brengt ze dus geen enkel offer als het om de snelheidsbeperking gaat.
Dat gebeurt pas als ook in de avond en nacht de snelheid beperkt wordt.
Ook ‘s nachts bespaar je met deze beperking 67% brandstof en wordt de CO2 uitstoot teruggedrongen.

Kom op VVD, dat halve uurtje langer in de nacht van Groningen naar Maastricht dat moet toch op te brengen zijn?
(bron nrc.nl)

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.