Internationale Vrouwendag 2020

8 maart 2020

Internationale Vrouwendag 2020

Foto: SP Veenendaal

Op 8 maart is het internationale vrouwendag. Dit jaar is het thema: Vrijheid.
De afgelopen week heeft de SP hieraan al volop aandacht besteed.

Foto: SP Veenendaal

Donderdag was het ladies night en hebben een groepje SP-vrouwen samen de film 'Sufragette' bekeken en na afloop met elkaar (daarover) gepraat.

In 'Suffragette' zien we hoe rond 1900 de leefomstandigheden van vrouwen in Engelse steden waren en hoe deze vrouwen streden voor het vrouwenkiesrecht. Dit onder aanvoering van Emmeline Pankhurst.

Voordat het vrouwenkiesrecht in Engeland is ingevoerd, zijn duizenden vrouwen vanwege hun “rebellie” gevangen genomen en heeft het enkele honderden vrouwen het leven gekost. Een van de meest bekende vrouwen die haar leven voor de rechten van de vrouw heeft gegeven is Emily Davidson. Zij sprong tijdens een paardenrenwedstrijd voor de ogen van de koning en de media voor de renpaarden. Met deze zelfgekozen dood kregen de suffragettes eindelijk de aandacht die zij wilden.
De begrafenis van Emily Davidson van bracht tienduizend vrouwen op de been.

Foto: SP Veenendaal

Zaterdag hebben we bij enkele supermarkten narcissen uitgedeeld met de tekst:

"Al jaren lang strijden vrouwen voor zelfbeschikking, individuele recht en vrijheid.
Vrijheid van vrouwen dient niet onderhandelbaar te zijn, maar een vanzelfsprekendheid. Wat betekent vrijheid voor U???"

Veel vrouwen namen de narcis blij aan. Sommigen vertelden dat zij de tijd hadden meegemaakt dat vrouwen nog niets in te brengen hadden. Zo konden ze bijvoorbeeld niet zelfstandig bankzaken regelen. Anderen vertelden dat zij vanwege hun huwelijk ontslagen werden. Weer een andere vrouw maakte zich zorgen om het internationale vrouwenrecht. In Mexico werden vrouwen verkracht, misbruikt en mishandeld.

Foto: SP Veenendaal

En zaterdagmiddag was ik aanwezig in ‘Onder Ons’ in de Fluiterstraat. Daar vierden vrouwen uit heel Veenendaal de Vrouwendag. Het was een gastvrije en gezellige bijeenkomst met vrouwen van verschillende leeftijd en verschillende nationaliteiten.
Het Thema was ‘Krachten bundelen’. Via een sketch werd getoond hoe het niet moest. Daarna gingen we in groepjes in gesprek over hoe we elkaar in onze kracht kunnen zetten.

Na de pauze sprak Margreet Hagelstein over de organisatie Soroptimisten. Dit is een wereldwijde organisatie die zich inzet voor de verbetering van de levens van vrouwen en meisjes. Zij liet enkele voorbeelden zien, waaraan de sopoptimisten werken, zoals een opleiding geven aan meisjes en vrouwen, die misbruikt zijn en daarom eigenlijk kansloos zijn, en het verschaffen van maandverband aan Afrikaanse meisjes, zodat zij tijdens hun menstruatieperiode niet thuis hoeven te blijven.

Tot slot hebben we via dans geleerd wat onze krachten zijn en hoe het voelt als we die krachten samen bundelen. En dat voelde heel goed. Laten we dat daarom vooral blijven doen!

Actie: doemee.sp.nl/vrouwen

klik hier

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.