Systemisch gebrek aan huurwoningen in Veenendaal (deel 3)

12 juni 2020

Systemisch gebrek aan huurwoningen in Veenendaal (deel 3)

Systemisch betekent 'door het hele lichaam'. Het gaat bijvoorbeeld ook op voor het gebrek aan huurwoningen in Veenendaal. Wij zijn de laatste tijd zo goed en zo kwaad als dat ging, in contact geweest met huurders.
Enkele verhalen hiervan zal ik vertellen onder dit kopje systemisch gebrek.

Systemisch gebrek 3

Ik ben op bezoek bij iemand in een seniorenflat. En we komen aan de praat over hoe de flat veranderd is.

Zo’n dertig jaar geleden werden deze appartementen opgeleverd en veel jonge senioren trokken erin. Het was een gezellige boel. We organiseerden activiteiten, we gingen samen eten en hielden een oogje op elkaar. Bovendien was er een huismeester, waarmee we bijna dagelijks wel even contact konden hebben. De huismeester maakte de algemene ruimten schoon, deed kleine klusjes en hield een oogje in het zeil.
"Dat lijkt misschien wel luxe, maar we betaalden daar ook voor."

Nu is het anders. De jonge senioren zijn oud en vaak behoeftig. Mensen zijn niet meer in staat om ergens naar toe te gaan, laat staan iets te organiseren.
Welzijn Ouderen is uit het oog verdwenen. En de huismeester, waar we nog steeds voor betalen, ook! Eens in de week houdt hij een uurtje zitting op het kantoor.

De klachten moeten naar de verhuurder zelf gestuurd worden en een extern bedrijf lost dat dan op. Voor kleine klusjes als het vervangen van een wc-vlotter, moeten we soms weken wachten. Het is eens zo geweest dat de lift kapot was. Dat heeft weken geduurd voor het weer in orde was. In tussentijd moesten de mensen maar met een trapliftje zich zien te redden. Veel mensen vonden dat eng en zijn daarom weken niet naar beneden geweest.
En als er in het weekend nu iets gebeurd, moeten we naar een bedrijf in Alphen aan de Rijn bellen. Die mensen daar hebben geen weet van hoe het er hier uit ziet.
Het is hier veranderd, maar het is er niet beter op geworden!

De afstand tussen huurder en verhuurder wordt steeds groter.

Hebt u ook een ervaring van systemisch gebrek, meld het ons via veenendaal@sp.nl.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.