Grijp je kans

2 maart 2022

Grijp je kans

Gisteren liep ik te flyeren in de Componistenbuurt.
Een mooie, ruim opgezette wijk met grote twee onder een kap huizen, een eigen oprit met vaak een Tesla, Audi of Volvo voor de deur. Vaak ook nog een stadsautootje ernaast. De tuinen zijn mooi aangelegd.

Soms wierp ik een blik naar binnen. Voor de ramen staan kunstwerken, er zijn grote kookeilanden en modern meubilair.
Zo te zien hebben de bewoners economisch de wind mee.
De mensen in de Componistenbuurt gaan natuurlijk naar de stembus.
Hun stembureau gaf aan dat maar liefst 82% van de stemgerechtigden daar de laatste verkiezingen is wezen stemmen. En je raadt het al:  Samen hadden VVD en D66 bijna evenveel stemmen als de rest van alle andere partijen.

Vorige week heb ik geflyerd in het Franse gat. Een wijk met huurhuizen uit de jaren vijftig. Smalle straten, waardoor de mensen hun voortuin betegeld hebben omwille van een parkeerplaats voor de vaak oudere auto’s. De straten hebben woonblokken van acht woningen. De schilders waren net bezig met een cosmetische opknapbeurt, zodat het weer een beetje lijkt. Een paar planten sieren de vensterbank. In de straat tref je ’s avonds veel geparkeerde bestelbusjes aan van DPD en Post.nl en dergelijke.
Zo te zien moeten veel bewoners daar de eindjes aan elkaar vast knopen.
Ook hier is een stemlokaal. Maar voor velen is het niet zo natuurlijk om daar naar toe te gaan. Slechts 44% van de Franse Gatters gaat naar de stembus. En van die 44% gaat de stem vooral naar de VVD.

Ik kan me voorstellen dat veel Franse Gatters zich teleurgesteld en in de steek gelaten voelen door de politiek. De mensen met de praktische opleidingen en de laagste inkomens zijn het kind van de rekening geworden in de afgelopen crises. Maar niet naar de stembus gaan, zorgt er alleen maar voor dat het beleid niet veranderd. Rechtse partijen zijn hun stemmers gunstig gezind  en maken beleid in hun voordeel.
En zo blijven de praktisch opgeleiden met de minimum inkomens het kind van de rekening.

Wil je dat veranderen? Grijp dan nu je kans en ga naar de stembus.
Het kan!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.