Samen werken in vertrouwen

2 juni 2022

Samen werken in vertrouwen

Foto: SP Veenendaal

"Is dit glas half vol of half leeg?"Vroeg Dylan Lochtenberg de afgelopen raadsvergadering aan Jaap Pottjewijd. Er werd gesproken over het voorstel van de coalitiepartijen voor het raadsakkoord.
Het is volgens de collegepartijen, waaronder de VVD van Dylan Lochtenberg, een open akkoord waarin alle partijen kunnen en mogen meedoen. De titel van het akkoord is "Samen werken in Vertrouwen".
Alleen: met dat vertrouwen hebben de oppositiepartijen nogal moeite.
Uit woorden van de CDA-fractievoorzitter Harold Schoonewille bleek dat er juist in de vorige raadsperiode de nodige vertrouwenscrises waren. En dat diezelfde partijen en diezelfde wethouders nu weer terug komen in het college.

"Is het glas half vol of half leeg?" Vroeg  Dylan Lochtenberg vilein aan Jaap Pottjewijd. Jaap Pottjewijd trapte er niet in. "Dat glas is wat mij betreft halfvol," antwoordde hij, "maar voor mij is het raadsakkoord halfleeg!"
En Tijs van der Weele van Groen Links gaf in zijn bijdrage aan dat hij liever een helemaal vol glas had.

Foto: SP Veenendaal

Wat ontbreekt er dan aan het raadsakkoord?
De oppositiepartijen beklagen zich erover dat het akkoord geen visie, geen doel heeft. Het laat alleen maar zien hoe er gewerkt gaat worden. Dat is natuurlijk prachtig voor de coalitie.
Want als je geen doel hebt, kan je er ook niet op afgerekend worden.
Wat iedereen natuurlijk had willen weten was op welke punten de vier partijen elkaar gevonden hadden om samen de nieuwe periode in te gaan.

En wat is dan de werkwijze van de nieuwe coalitie? Dat is dus samen werken in vertrouwen.
"Geef ons het vertrouwen," bepleitte Sanny Brunekreeft van de Christen Unie. De coalitie wil dus graag vertrouwen ontvangen, maar zelf vertrouwen geven is er niet bij. Het aanpassen van de OZB is door de coalitiepartijen bijna taboe verklaard in het financiële afwegingskader van het raadsakkoord. Kennelijk kan je die keuze niet aan de (oppositie in de) raad toevertrouwen, want aan het financiele afwegingskader valt niet te tornen.
Wat Jan Breur betreft zit vertrouwen zo niet in elkaar. Vertrouwen hoort wederzijds en volledig te zijn.
Vandaar dat de SP tegen dit raadsakkoord heeft gestemd.

Foto: SP Veenendaal

Tot slot. De rand van de raadstafels was versierd met mooie kleine rode vogelhuisjes.
De SP heeft deze huisjes aan de raadsleden geschonken als blijvende herinnering aan het feit dat zij allen in hun verkiezingsprogramma beloofd hebben werk te maken van de volkshuisvesting! Aan de SP zal dat niet liggen.

Reacties

De rode kleur stak mooi af tegen het wit van de raadstafels! Ik hoop dat het zal helpen in deze 4 jaar, met dezelfde coalitie!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.