Bezint eer ge begint

5 september 2023

Bezint eer ge begint

Foto: Baukje Hiemstra

Laatst was ik weer eens in Noard East Fryslan, in Anjum om precies te zijn. Ik ontmoette daar een kleine ondernemer.
Het was stoffeerder en na de coronacrisis werkte hij deels in dienst vaneen groot stoffeerdersbedrijf en twee dagen voor zichzelf. We kregen het over de middenstand.

Nu zijn er in Anjum slechts een supermarkt, een slager en hij als stoffeerder. Dat was anders geweest. Anjum had eertijds een supermarktje, drie bakkers, een slager, een schilder, een houtbedrijf, een smid, een timmerman een electra-winkel….
Nu moeten de inwoners van Anjum en omstreken naar Dokkum voor een kwast, een spijker, electriciteitsdraad, tuingereedschap enz.

"We hadden als ondernemers in de omgeving een paar jaar geleden het plan opgevat om in het buurdorp Metslawier een winkelcentrum te realiseren. Al de ondernemers uit de omgeving waren enthousiast!" vertelde hij, "maar Dokkum, de hoofdplaats van Noard East Fryslan heeft het tegengehouden. Daar waren ze bang dat het ten koste zou gaan van de Dokkumer ondernemers."

Stel je voor dat we hier gaan fuseren tot de Food Valley gemeente. Ede heeft zich op voorhand al uitgeroepen tot hoofdstad hiervan.
Zou Ede dan, zoals Dokkum, vooral de belangen van haar eigen woonplaats promoten?

Een fusiegemeente?
Bezint eer ge begint.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.