Leuze CLII

15 januari 2018

Leuze CLII

Linkse Lente

Waarom verliezen burgers hun vertrouwen in de politiek? Een belangrijke reden is dat ze vinden dat politici niet te vertrouwen zijn. "Links lullen rechts zakken vullen", "Teflon Mark Rutte, "kiezersbedrog" en "Over de rug van de kiezer".

Na de coalitiebesprekingen zijn de helft van de onwrikbare verkiezingsbeloftes al gesneuveld. Voor de inkt van het regeerakkoord droog is heeft de helft van stemmers al weer spijt als haren op zijn hoofd. Wat we eigenlijk allemaal wel weten (je kan niet je hele programma erdoor krijgen) komt toch weer als een grote teleurstelling. We hebben ons wéér bij de neus laten nemen. We zijn er wéér ingestonken: is het overheersende sentiment.

"Na jaren van het zuur komt nu het zoet" was ons beloofd. "Iedereen gaat erop vóóruit" en "Het is nu tijd dat de lonen gaan stijgen". Na een olifantendracht-formatieperiode zitten we elkaar weer verdwaasd aan te kijken. Een illusie armer en een ervaring rijker. De beloftes blijken gebakken lucht. Er gaan wel degelijk mensen niét vooruit maar achteruit. Werkgevers hebben geen enkele prikkel om de lonen te verhogen, flex baan, flex huur, flex leven in onderzekerheid gaat gewoon door. Leraren blijven overbelast en onderbetaald. In de zorg én in de maatschappij is solidariteit vaak ver te zoeken.

En in deze tijd van teleurstelling in de politiek en gebroken verkiezingsbeloftes staan we opnieuw aan de vooravond van een neoliberaal beleid waarbij de rijken rijker en de armen armer worden, de tegenstellingen worden vergroot en de elite de extraatjes krijgt. En in dát Nederland krijgt u over pak hem beet 2 maanden de kans om uw lokale gemeenteraad vorm te geven. Om in uw eigen leefomgeving te bepalen wat ú belangrijk vind.

En dan is de vraag; wordt het weer meer van hetzelfde of gaan we de Linkse Lente tegemoet? Investeren we in elkaar of in multinationals? Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit.

We doen het met elkaar en vóór elkaar. We zorgen dat er niemand achterblijft of ondersneeuwt. We hebben oog voor de zwakkeren en zorgen dat iedereen een menswaardig bestaan heeft. We zorgen voor de randvoorwaarden waarbinnen iedereen kan streven naar geluk voor zichzelf en naasten. Als dat de koers omschrijft die u nu wel eens een kans wilt geven nodig ik u van harte uit om op 21 maart a.s. op SP Veenendaal te stemmen.

Een fijne week! Enna

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.