Leuze CLIV

Leuze CLIV

Stem op een vrouw

Foto: Enna van Duinen

Deze week was ik bij een bijeenkomst van "Stem op een vrouw". Een bijeenkomst: u raadt het al, van alleen maar vrouwen. Waar op gestemd kan worden. Want ze zijn raadslid of kandidaat-raadslid. Van diverse partijen; dat dan wel weer wel. Er waren nuttige workshops zoals debatteren, campagne voeren en social media. Er waren 50 deelneemsters en dan nog ongeveer 10 dames. Workshop geefsters, organisatie en vrijwilligers.

Bij de aanvang merk je direct de meerwaarde van uitsluitend vrouwelijke aanwezigen; Ontspanning. Vrouwen zijn ontspannen als ze onder vrouwen zijn. Je kan het niet uitleggen. Maar het is bijzonder prettig. Bij de borrel na afloop melden diverse vrouwen het ook zo te voelen. Vele van de groep zijn gewend aan gemengde of zelf overwegend mannelijke omgevingen. Op hun werk, in de raadszaal. We "staan ons mannetje" zal ik maar zeggen.

Van te voren hadden we niet echt het gevoel dat er een meerwaarde was aan een evenement met alleen maar vrouwen. Na afloop hadden we dat gevoel zeker wel.
Wil ik dan alleen maar dingen met vrouwen doen? Nee zeker niet. Maar het is goed je te realiseren dat vrouwen andere vibes, andere sfeer brengen.

Neem de gemeenteraad. In de huidige situatie 5 vrouwen en 28 mannen. De testosteron vliegt je bijkans om de oren. Deze raad zou wel wat meer vrouw kunnen gebruiken! Fifty fifty zou mooi zijn - maar misschien deze verkiezingen nog niet haalbaar. Maar méér is echt belangrijk. Voor de sfeer, de toon van de debatten, de balans en het empatisch vermogen. Diversiteit. Afspiegeling van de samenleving.

Foto: Gemeente Veenendaal

Daarom roep ik alle vrouwen én alle progressieve mannen op om 21 maart op een vrouw te stemmen. En alle vrouwelijke  (aspirant) raadsleden roep ik om aan te haken bij “ Veenendaalse raadsvrouwen”. Stuur me een berichtje voor info

Dus bereid je er alvast op voor om 21 maart te stemmen! En stem op een vrouw voor meer diversiteit in de gemeenteraad.

Fijne week,
Enna

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.