SP-kandidaten zijn klaar voor raadslidmaatschap

23 januari 2006

SP-kandidaten zijn klaar voor raadslidmaatschap

Raadslid voor de SP wordt je niet zomaar; je moet eerst een scholing ondergaan waarin je alles leert over het raadswerk. Hoe zit zo'n gemeenteraad in elkaar, wat doen wethouders precies, wat zijn moties, amendementen, initiatiefvoorstellen en wat wordt er van SP-ers verwacht in die raadszaal?

Afgelopen zaterdag hadden onze kandidaten "eindexamen", de laatste scholingsdag. Deze vond plaats in het stadhuis van Schiedam, alwaar ze een raadsvergadering simuleerden. Alle cursisten waren raadslid van de gemeente "Juinen" (100.000 inwoners) en moesten het opnemen tegen een college van SP-prominenten die het de raad zo moeilijk mogelijk maakte. De groep werd verdeeld in fracties, en na fractieoverleg moesten ze eraan geloven.

De aanwezige Veenendalers vormden samen met twee Utrechtenaren en een Nieuwegeinse de fractie "Opjuinen", en lieten blijken hoe kritisch ze waren. Een incident in het uitgaansleven, nieuwe computers voor raadsleden, een plan van sociaal werk en een wijkrenovatie stonden op de agenda - en overal had de fractie "Opjuinen" een passend antwoord op.

Onze kandidaten kijken met een goed gevoel terug op de scholing en kan goed beslagen te ijs komen. Jan Breur, onze lijsttrekker:' Helemaal onwetend was ik natuurlijk niet, ik volg die raad al een paar jaar uit persoonlijke interesse, en vanuit mijn functie als Jongerenraadslid. Maar om zelf in die gemeenteraad te zitten is natuurlijk net even iets anders - die scholing gaf dat stukje "inside information" dat je niet krijgt vanaf de zijlijn. Eigenlijk zou elke partij een dergelijke cursus moeten aanbieden aan hun kandidaten.'